رئیس صندوق توسعه ملی گفت: ۱۰۸ میلیارد دلار بدهی دولت به صندوق توسعه ملی است این صندوق باید مبالغی را از فروش  ملی نفت و میعانات نفتی ذخیره کند.

مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی در برنامه میز اقتصاد گفت:در بسیاری از کشورهای نفتی و سایر کشورها برای داشتن درامد مازاد خود از طرق مختلف ایجاد ثروت می کنند، امروز صندوق توسعه ملی یک صندوق صیانتی و برای نسل های بعدی است بلکه این صندوق باید ایجاد ثروت کند،درامدهای صندوق ناشی از صادرات نفت است،در حال حاضر دو سوم مبالغ صندوق به دولت و یک سوم هم به بخش خصوصی و غیره داده شده است.

او بیان کرد: تا امروز چیزی که به دولت ها به عنوان مبلغی کمک شده برگردانده نشده است. امروز صندوق توسعه ملی هم از دولت و هم از مجلس ضربه خورده است چرا که در دولت جدید برای پرداخت مطالبه گندم کاران از صندوق مبلغ اخذ شد.

‌غضنفری ادامه داد: همه آنچه که ما در این مصوبه می‌خواستیم این بود که سهم دولت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با تامین مالی صندوق توسعه ملی، در میادین نفت و گاز کشور، به جای دولت در اختیار صندوق قرار گیرد تا هم بدهی دولت تسویه شود هم نقش فعالانه در میادین نفت و گاز داشته باشیم.

رییس صندوق توسعه ملی بیان کرد: امروز مجلس به ما دیکته می کند که منابع صندوق توسعه ملی کجا خرج شود کجا خرج نشود، متاسفانه ۱.۰۷ میلیارد دلار منبع به نیروگاه های برق در دولت گذشته داده ایم و ما هنوز نتوانسته ایم که  این مبالغ را پس بگیریم.

غضنفری گفت: رفتار تثبیتی دولت ها به خاطر به ارث گذاشتن بدهی دولت ها به صندوق توسعه ملی است،امروز این صندوق توسعه ملی قلکی برای دولت ها شده است.

غضنفری افزود: صندوق توسعه ملی برای نسل‌های آینده تاسیس شده و وظیفه آن حفظ و افزایش ثروت ملی است. اگر ما دریایی پول در صندوق توسعه ملی بریزیم باز هم دولت ها می آیند از صندوق استقراض می کنند، به طوری که اگر ۵ صندوق توسعه ملی در کشور داشته باشیم باز هم پول کم می آوریم.

او بیان کرد: تمام پولی که از صندوق برداشته شده با موافقت رهبری است،در دولت گذشته هم ۸ میلیارد دلار طلب از بخش خصوصی تحویل گرفته ایم.

در ادامه توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:هدف صندوق توسعه ملی ایجاد ثروت برای کشور است ولی متاسفانه اینگونه نیست امروز ۱۰۸ میلیارد دلار بدهی دولت به صندوق است این صندوق باید مبالغی را از فروش  ملی نفت و میعانات نفتی ذخیره کند.

او بیان کرد:صندوق توسعه ملی امروز قلقکی برای کشور است و دولت ها از منابع آن استفاده می کنند،چرا شما ۱۱۰ میلیارد دلار به پول به دولت ها داده اید و آن را پس نگرفته اید؟این خلاف قانون است.

خبرنگار:رضا زارع 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار