گرایلو گفت: منظور از توسعه دریامحور، توسعه پایدار است که بدون رعایت الزامات زیست محیطی امکان‌پذیر نیست و باید مورد توجه قرار بگیرد.

ابوطالب گرایلو در جلسه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل خوزستان که امروز (۲۲ مهرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه ۲۰ درصد سواحل کشور در خوزستان وجود دارد، گفت: در زمینه تخلیه کالای اساسی ۳۰ درصد رشد داشتیم. هر ساله میزان کالاهای روان، بیشتر از کالاهای غیرروان است که با مکنده و با سرعت بالا تخلیه انجام می‌شد اما امسال برعکس شده و ۶۰ تا ۷۰ درصد کالاها غیرروان است که با تجهیزات خاصی تخلیه می‌شود اما مدیریت شده است. 

او افزود: بندر امام یک بندر حیاتی برای کل کشور است و بیشتر کالاهای اساسی کشور از این بندر تخلیه و بارگیری می‌شود. در سیاست‌های توسعه دریامحور باید واقعی‌سازی درآمدها دیده شود اما در بندر امام به این مسئله توجه نشده و بسیار از این مساله آسیب دیده‌ایم. در بندر امام، زحمت بسیار زیاد و درآمد کم است چون تعرفه‌های آن بر اساس قیمت تمام‌شده کالاهای اساسی است و با وجود اینکه هزینه‌های ما در نگهداری تجهیزات کالاهای اساسی بیش از ۱۰۰ درصد است اما بیشتر از ۲۵ درصد نمی‌توانیم تعرفه‌ها را افزایش دهیم در حالی که بیشترین میزان بارگیری در این بندر است و با این درآمدها که با هزینه‌ها منطبق نیست مدیریت در حال انجام است.

گرایلو عنوان کرد: امیدواریم نتیجه مطالعات طرح‌های گردشگری دریایی منجر به واقعی‌سازی درآمدها شود. نگهداری کالاها خیلی سخت است و همکاران ما شرایط سختی را پشت سر می‌گذارند. باید توجه شود سیاست‌های توسعه‌ای دریامحور تنها مربوط به یک وزارت خانه نیست و باید کل کشور در این زمینه پیش برود. 

او اضافه کرد: تاکنون ۷ هزار میلیارد تومان گرفته‌ایم و تا پایان سال ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای برخی از پروژه‌ها دریافت خواهیم کرد. باید تلاش شود بندر امام در صدر نگهداشته شود. 

گرایلو افزود: اکنون در بندر شهید بهشتی چابهار، بندر شهید رجایی و بوشهر پایانه غلات احداث می‌شود در حالی که تنها نقطه قوت بندر امام در بحث کالاهای اساسی که سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه شده است و یکی از هنرهای بندر امام این است که در بخش توسعه‌ای توانسته است سرمایه مردم را بیاورد و اگر از آن صیانت نکنیم سرمایه‌گذاری‌ها از خوزستان به استان‌های دیگر می‌رود و نباید از مدار توسعه عقب بیفتیم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با تاکید بر رفع چالش‌ها با هم‌افزایی گفت: اگر از اعتبارات دولت و همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده نشود از توسعه دریامحور عقب می‌مانیم. اصولا وظیفه این سازمان گردشگری دریایی نبوده و نیست اما در سال‌های گذشته در بیشتر سواحل مطالعات را به صورت خودمختار انجام داده‌ایم‌.‌

وی افزود: با استفاده از سرمایه‌های خودمان در خرمشهر هشت اسکله ساخته و در کارون مستقر شده است و چند سال است درگیر تحویل آن‌ها به ارگان شهرداری هستیم تا این اسکله‌ها را تحویل بگیرد و نگهداری کند. یکی از چالش‌های ما این است که ما هزینه می‌کنیم اما حفظ از ساخت مهم‌تر است.

گرایلو ادامه داد: در حوزه دریاهای باز باید به سمت اسکله‌های مسافری برویم. خوریات بزرگترین ظرفیت حوزه گردشگری است و باید این ظرفیت‌ها در خوریات ایجاد شوند. 

وی عنوان کرد: باید برنامه‌ها کارشناسی‌شده و عاقلانه باشد تا در صدر باشیم و توقع داریم استانداری هم کمک کند تا چالش‌ها را رفع کنیم نه اینکه بنده و همکاران ما دو سه بار بابت پروژه در حال اجرا به مرجع قضایی مراجعه کنند و توضیح دهند. هر چند دستگاه‌های اجرایی نباید از یکدیگر شکایت کنند و باید موضوع را در استانداری مطرح کنند.

گرایلو تصریح کرد: منظور از توسعه دریامحور، توسعه پایدار است که بدون رعایت الزامات زیست محیطی امکان‌پذیر نیست و باید مورد توجه قرار بگیرد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار