معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بنگاه‌های املاک با ثبت قرارداد عادی و خارج از سامانه کاتب تعطیل می شوند.

عیسی حسنی در جلسه بررسی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیر منقول گفت: بر اساس مصوبه الزام آور، ظرف ۱۵ روز از تاریخ ۲۲ مهر ماه، همه بنگاه‌های املاک استان موظف به ثبت نام در سامانه کاتب و ثبت قرارداد‌ها از طریق این چارچوب هستند.
 
حسنی از فعالیت گروههای بازرسی با محوریت چندین دستگاه در کنار دادگستری خبر داد و گفت: بنگاه‌های متخلف پس از زمان اعلام شده ۱۵ روزه حسب قانون و مصوبه تعطیل و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه برای حفظ امنیت اموال مردم و فعالیت قانونمند بنگاه‌ها با هیچکس تعارفی نداریم، ادامه داد: در صورت تخلف مرحله اول، استرداد حق دلالی و جریمه سه برابر مبلغ به همراه تعطیلی و تعلیق پروانه شش ماهه، برای بروز تخلف مرحله دوم استرداد حق دلالی، جریمه شش برابری و تعلیق پروانه دو ساله و برای تخلف بار سوم لغو دائمی مجوز به همراه جرایم مالی دیده شده است.
 
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اضافه کرد: باید بازاری نظام مند، هوشمند و قانون محور را در بحث بنگاه‌های املاک دنبال کنیم.
 
وی ادامه داد: از مجموع هزار و ۵٠٠ بنگاه املاک استان تنها ۶۳ مورد برای فعالیت بر محور سامانه کاتب اقدام کرده‌اند و استان در رتبه‌های آخر قرار دارد.
 
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با اشاره به اینکه قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول مورد توجه دستگاه قضائی است، گفت: اگر کسی در اجرای این قانون خللی ایجاد کند، با برخورد قانونی مواجه خواهد شد.
 
حسنی «کاتب» را جامع‌ترین سامانه برای ثبت معاملات غیر منقول دانست و بیان کرد: نگاه کاتب رو به آینده است.
 
حسنی گفت: از تاریخ سوم تیرماه تمام قرارداد‌ها باید در سامانه کاتب انجام و قرارداد‌های عادی ماقبل آن نیز باید در فرصتی دوساله با پوشش در سامانه خودنویس ثبت شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.