امروز چهل و دومین سالگردِ شهادت آیت الله عطاءالله اشرفی اصفهانی است.

 ۲۳ مهر ماه سالروز شهادت شهید محراب آیت الله عطاء‌الله اشرفی اصفهانی است که سال ۶۱ به دست یکی از منافقان کوردل به درجه رفیع شهادت نائل آمد.


این عالم بزرگوار متولد ۱۲۸۱ هجری شمسی و فرزند مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین میرزا اسدالله، نوه مرحوم حجت‌الاسلام میرزا محمد جعفر از علمای معروف خمینی شهر بود.


آیت الله اشرفی اصفهانی دوران ۱۰ ساله طلبگی را در حوزه علمیه اصفهان با نهایت مشکلات اقتصادی گذراند که این وضعیت آمادگی اش را برای یک زندگی سخت دو چندان کرد.


این شخصیت برجسته انقلابی، سال ۱۳۴۳ هجری قمری در ۲۰ سالگی برای ادامه تحصیل و نیل به مقامات عالیه علمی و درجه اجتهاد، رهسپار قم شد و ۲۳ سال در آنجا به کسب علوم دینی در محضر علمای بزرگ پرداخت.


در این دوران آیت‌الله اشرفی در محضر علمایی همچون آیات عظام حائری، کوه کمره‌ای، حاج سیدمحمدتقی خوانساری و سیدصدرالدین صدر بهره‌مند شد.


وی که در تحصیل علوم اسلامی و دینی جدیت خاصی از خود نشان داد، پس از اندک زمانی از فضلا و مدرسان نامی و برجسته حوزه علمیه قم به شمار آمد و بسیار مورد توجه مراجعِ تقلید آن زمان قرار گرفت.


آیت‌الله اشرفی نخستین اجازه اجتهاد را در ۴۰ سالگی از مرحوم آیت‌الله العظمی حاج سیدمحمدتقی خوانساری دریافت کرد.

تشویق مردم کرمانشاه به مبارزه با طاغوت
این شهید محراب سال‌ها بعد به دستور مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی در کرمانشاه اقامت کرد.


کرمانشاه درآن زمان به واسطه حضور این چهره مبارز و مجاهد به یکی از شهر‌های فعال در مبارزه با طاغوت تبدیل شد تا جایی که آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی زیرفشار شدید و تهدید ساواک و عوامل رژیم پهلوی قرار گرفت.


با ادامه مبارزات، آیت الله اشرفی بار‌ها دستگیر و به ساواک منتقل شد، ولی به علت محبوبیت ایشان در نزد مردم کرمانشاه و احتمال اعتراض و شورش مردم، حکومت از تبعید این عالم مبارز منصرف شد.

خدمات علمی و فعالیت‌های مردمی
آیت الله اشرفی پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم از سوی امام راحل (ره) به عنوان نماینده تام الاختیار در منطقه غرب و امام جمعه کرمانشاه منصوب شد و در ۳۸ ماه اقامه نماز جمعه، مساجد، بنا‌ها و مدارس علمیه متعددی به همت وی در خمینی شهر و استان کرمانشاه بازسازی و ساخته شد.


آیت الله  اشرفی اصفهانی علاوه بر خدمات ارزنده خود به نهضت انقلاب اسلامی در مدت حیات خود آثار بی بدیلی خلق کرد و توانست به عالم تشیع هم خدمت کند؛ بنابراین وی در حوزه تحقیق و پژوهش هم توانست آثار گران سنگی تالیف کند. از جمله آثار علمی این عالم برجسته می‌توان به البیان در موضوع علوم قرآن، تفسیر قرآن، خلاصه‌ای از تفاسیر شیعه و سنی، مَجْمَع الشِّتات و کتابی در موضوع غیبت امام عصر (عج) اشاره کرد.


علاوه بر تالیفات ارزنده، این عالم وارسته برای حفظ ارزش‌های اسلامی و خدمت به مردم فعالیت‌های زیادی به ویژه در مدت اقامت در کرمانشاه انجام داد.


از جمله این خدمات می‌توان به ساختن مدارس، مساجد، یاری رساندن به جنگ زدگان، حمایت گسترده از مستمندان و تأسیس حوزه علمیه امام خمینی (ره)، تاسیس ساختمان مسجد النبی و توسعه مسجد آیت اللّه بروجردی در کرمانشاه اشاره کرد. تأسیس ساختمان مکتب الزهراء، تأسیس مسجد ولی عصر (عج) در خمینی شهر و تأسیس مسجد امام حسین (ع) در خمینی شهر از دیگر فعالیت‌های مردمی وی بود.


خدمات آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی در پشتیبانی از جبهه
شهید محراب از آغاز دفاع مقدس تا روز شهادت همواره مسئله جنگ تحمیلی و بسیج مردم به منظور کمک به جبهه‌ها و حضور پرشور رزمندگان در جبهه‌های غرب و جنوب را در راس مسایل کشور می‌دانست و در این راه لحظه‌ای آرام نبود و به طور مرتب و مستمر در جبهه‌ها حضور می‌یافت.

شهید محراب، دائماً با حضور در جبهه‌ها به دیدار رزمندگان می‌شتافت و مقید بود که برای آنان سخنرانی کند و با آنان به گفتگو می‌نشست و می‌فرمود: «وقتی به جبهه می‌روم تا مدتی روحیه‌ام قوی می‌شود.»


با وجود کهولت سن مسافت‌های طولانی و راه‌های سخت گذر را به عشق دیدار دلاور مردان جبهه توحید، با وسایل نقلیه نظامی در شرایط دشوار می‌پیمود. پس از آزادی قصر شیرین به آن شهر سفر کرد و با خواندن دو رکعت نماز شکر در مسجد این شهر، سپاسگزاری خود را به درگاه خداوند به جای آورد.


یک‌بار پس از عزیمت به منطقه جنوب قصد حضور در شهر آزاد شده بستان کرد و زیر بمباران وحشیانه دشمن وارد شهر شد و از آنجا عازم آبادان شد. هنگام آغاز عملیات فتح‌المبین در دوم فروردین‌ماه ۱۳۶۱، در قرارگاه حضور یافت و پیشنهاد کرد عملیات به نام حضرت زهرا (س) نام‌گذاری شود.



در دومین سفر خود به خوزستان پس از آزادی خرمشهر، عازم اهواز شد و مردم این شهر نماز شکر را به امامت او به جای آوردند. بعدازظهر همان روز با وجود مخالفت فرماندهان، وی با امام‌جمعه اهواز عازم منطقه خرمشهر شد و پس از ورود به شهر، به مسجد جامع در جمع رزمندگان حضور یافت و فرمود: «امروز یکی از روز‌های مهم اسلامی و یوم‌الله است و از جمله آرزو‌های من فتح خرمشهر بود که به‌حمدالله من زنده ماندم و این روز را دیدم.»


شهادت در سنگر نماز
منافقان کوردل وقتی خود را در مقابله با انقلاب اسلامی و فرزندان بسیجی امام امت، عاجز و زبون یافتند، تصمیم به شهادت یاران امام گرفتند، از این رو با توجه به محبوبیت این بزگوار در کرمانشاه و از طرفی محوریت این استان در غرب کشور به ویژه در بحث پشتیبانی از رزمندگان و جبهه‌ها بار‌ها قصد ترور این شهید را داشتند و دو بار اقدام به ترور ایشان کردند که هر دو توطئه با شکست مواجه شد.


سرانجام روز جمعه ۲۳ مهر سال ۱۳۶۱ آیت‌الله عطاء الله اشرفی اصفهانی در۸۰ سالگی در مسجد جامع کرمانشاه و در سنگر نماز جمعه به دست منافقان کوردل این اسوه جهاد و مبارزه را به شهادت رساندند.


پیکر شهید آیت الله اشرفی اصفهانی ۲۵ مهر ۶۱  بر روی دستان مردم خمینی شهر تشییع و در گلستان شهدای اصفهان به خاک سپرده شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار