سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) از آغاز برگزاری رزمایش سالانه هسته‌ای این ائتلاف بر فراز کشور‌های اروپای غربی از امروز دوشنبه خبر داد.

به نقل از پایگاه خبری متعلق به ناتو، این ائتلاف نظامی، رزمایش هسته‌ای سالانه خود را با عنوان «ظهر ثابت قدم» (Steadfast Noon) از امروز دوشنبه با حضور بیش از ۶۰ هواپیمای جنگی بر فراز اروپای غربی آغاز می‌کند.

این رزمایش به مدت دو هفته به طول خواهد انجامید و شامل حضور جت‌های جنگنده‌ای است که قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای آمریکایی هستند هرچند هیچ سلاح اتمی در این رزمایش وجود نخواهد داشت.

مارک روته دبیرکل ناتو در خصوص این رزمایش گفت: «بازدارندگی هسته‌ای سنگ بنای امنیت متحدان است. رزمایش ظهر ثابت قدم آزمایش مهمی برای بازدارندگی هسته‌ای این ائتلاف است و یک پیام روشن به هر دشمنی می‌فرستد که ناتو از همه متحدان محافظت و دفاع خواهد کرد».

براساس گزارش این پایگاه، رزمایش هسته‌ای ناتو یک فعالیت آموزشی معمول و مکرر است که هر سال در ماه اکتبر (مهر) برگزار می‌شود و شامل دو هزار نیروی نظامی از هشت پایگاه هوایی و انواع هواپیما‌های جنگی، از جمله جت‌های دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، بمب افکن، اسکورت، هواپیما‌های سوخت‌رسان و هواپیما‌هایی با قابلیت شناسایی و جنگ الکترونیک است.

گفته می‌شود رزمایش سال جاری شامل پرواز بر فراز بلژیک و هلند به عنوان کشور‌های میزبان و دانمارک، بریتانیا و دریای شمال است. برنامه ریزی برای این رزمایش از یک سال پیش آغاز شده و ۱۳ عضو ناتو جنگنده‌های خود را برای حضور در این رزمایش اعزام خواهند کرد.

این ائتلاف نظامی همچنین اقداماتی را برای اطمینان از ایمنی، امنیت، اثربخشی و بازدارندگی هسته‌ای اعضا انجام می‌دهد. به عنوان مثال، در سال جاری، اولین هواپیمای جنگنده اف-۳۵ آ از هلند برای شرکت در این رزمایش اعلام امادگی کرد.

پایگاه متعلق به ناتو در پایان آورده است: بیانیه ائتلاف نظامی ناتو در نشست سران در واشنگتن نیز به روشنی توضیح داد که «هدف اساسی از توانایی هسته‌ای ناتو حفظ صلح، جلوگیری از تهدید و تجاوز است» و اعلام کرد: «تا زمانی که سلاح اتمی وجود دارد، ناتو یک اتحاد هسته‌ای باقی خواهد ماند».

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار