سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: با تصویب چارچوب کلی طرح جامع اصلاحی اراضی شمال آزاد راه قزوین – زنجان، مشکل چهل ساله این آزاد راه حل شد.

وهاب میزانی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: اراضی واقع در ضلع شمال آزاد راه قزوین - زنجان به مساحت حدودا ۲ هزار هکتار از سال ۱۳۶۸ بر اساس طرح جامع مصوب شارمند در داخل محدوده شهر قزوین و با کاربری‌های مسکونی، خدماتی شامل معابر و کاربری‌های عمومی قرار دارد.

وی افزود: مطابق با مصوبه سال ۸۲ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، اراضی متعلق به دولت واقع در شمال اتوبان به فضای سبز و سایر اراضی به کاربری‌های شهری اختصاص یافت.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین بیان کرد: پس از آن با توجه به تصویب طرح جامع شهر قزوین مصوب سال ۹۴ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، اراضی شمال اتوبان به کاربری‌های خدماتی بزرگ مقیاس اختصاص یافت و هرگونه توسعه مسکونی، اداری و تجاری ممنوع شد.

میزانی افزود: لیکن در راستای پاسخگویی به نیاز‌های توسعه شهری قزوین بر اساس نرخ رشد جمعیتی و با استناد به مکاتبه شماره ۳۰۰/۹۳۲۹۵ مورخ ۱۹/۷/۹۹ و ۳۰۰/۱۴۱۱۸۳ مورخ ۱۹/۱۰/۱۴۰۰ معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران مبنی بر اهمیت اراضی شمال اتوبان به عنوان تنها فرصت توسعه شهری، با در نظر گرفتن کلیه نیاز‌های شهری و فراشهری مجموعه شهری قزوین و با رعایت احکام طرح‌های فرادست طرح تفصیلی ویژه اراضی مذکور در دستور کار قرار گرفت.

این مقام مسئول عنوان کرد: به دلیل اینکه اراضی شمال آزاد راه مطابق با طرح جامع مصوب بصورت کاربری‌های بزرگ مقیاس تثبیت و به عنوان اساس طرح تلقی می‌شود هرگونه مداخله تحت عنوان طرح تفصیلی ویژه مشروط به اصلاح طرح جامع مطابق با نظام پهنه بندی‌های پیشنهادی خواهد بود.

میزانی افزود: لذا بر اساس مطالعات اولیه مهندسان مشاور ذیصلاح و مصوبات شورای برنامه ریزی و توسعه استان اراضی شمال اتوبان به ۱۲ حوزه شامل پهنه‌هایی نظیر حوزه شتاب دهنده ها، پردیس‌های فرهنگی، مراکز رشد و واحد‌های فناور، حوزه‌های سکونت و خدمات وابسته سکونت اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: بر این اساس در جلسه امسال شورای عالی شهرسازی و معماری ایران چارچول کلی طرح جامع اصلاحی در این محدوده به تصویب رسید.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: تعیین دقیق هر یک از کاربری ها، نظام دسترسی و شبکه معابر محدوده، پس از تهیه و تصویب طرح تفصیلی ویژه اراضی شمال آزاد راه و بر اساس طرح جامع اصلاحی قابل استناد و بهره برداری خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.