مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: همه خدمات مرتبط با بیماریابی، آزمایشات، تشخیص و دارو و درمان بیماران مبتلا به سِل رایگان است.

اصغر نوروززاده با گرامیداشت ۲۳ مهر "روز ملی مبارزه با بیماری سِل" اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۴ بیمار مبتلا به سل در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه دوره درمان این بیماران بین ۶ تا ۹ ماه است گفت: همه خدمات مرتبط با بیماریابی، آزمایشات، تشخیص و دارو و درمان بیماران مبتلا به سِل به صورت رایگان و تحت نظر مراکز بهداشت و درمان انجام می‌شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: سل (TB) یک عفونت باکتریایی است که از طریق استنشاق قطرات ریز سرفه یا عطسه یک فرد مبتلا منتشر می‌شود.

نوروززاده افزود: این بیماری عمدتاً ریه‌ها را درگیر می‌کند، اما می‌تواند هر قسمت از بدن از جمله شکم (شکم)، غدد، استخوان‌ها و سیستم عصبی را درگیر کند.

نوروززاده با اشاره به اینکه سل یک بیماری بالقوه جدی است گفت: این بیماری با مصرف دارو و آنتی بیوتیک مناسب بصورت منظم و تحت نظر پزشک قابل درمان است.

این بیماری واگیردار است و با سرفه از فرد آلوده به سل ریوی به دیگران سرایت می‌کند، بطوری که هر سرفه قادر است تا ۳ هزار ذره عفونی را به فرد سالم انتقال دهد.

نوروززاده هر چند دو هفته بعد از درمان فرد مبتلا، خطر انتقال به سایرین کاهش می‌یابد، اما استفاده از ماسک و جداسازی فرد بیمار در جلوگیری از انتشار بیماری توصیه می‌شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: شایعترین علامت ابتلا به بیماری سل ریوی، سرفه پایدار به مدت دو هفته یا بیشتر است که معمولا همراه با خلط و یا سایر علایم تنفسی (نظیر تنگی نفس، دردقفسه سینه و خلط خونی) می‌باشد.

نوروززاده سایر علایم این بیماری را شامل تب، کاهش اشتها، کاهش وزن، بی حالی، تعریق شبانه، خستگی زودرس و ضعف عمومی عنوان کرد.

وی افزود: برای تشخیص سل ریوی، از فرد مشکوک سه نمونه خلط جمع آوری و مورد آزمایش میکروسکپی قرار داده می‌شود. 

وی یادآور شد: در اکثر موارد خطر سرایت بیماری پس از دو هفته از آغاز درمان از بین رفته و با تکمیل دوره درمان، منبع عفونت از جامعه حذف خواهد شد، بنابراین شناسایی و درمان بیماران تنها اقدام اساسی برای پیشگیری از گسترش بیماری محسوب می‌شود.

نوروززاده گفت: در این راستا انجام نمونه گیری سل در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت تابعه دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال و بختیاری انجام و بیماران شناسایی شده، تحت درمان رایگان قرار می‌گیرند.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۵ بیمار مبتلا به بیماری سِل در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی و درمان شدند.

برچسب ها: سل ، بیماری ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار