عمل پیشرفته آنوریسم برای هفتمین بار در ایران و نخستین بار در شمال کشور در بابل انجام شد.

دکتر پویا طیبی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: عمل جراحی پیچیده و پیشرفته برای درمان آنوریسم توراکوابدومینال (گشادشدگی همزمان شاهرگ قفسه سینه و شکم) در بیمارستان ایت الله روحانی بابل با موفقیت به انجام رسید.

فوق تخصص جراحی عروق افزود: بیمار ۶۸ ساله بابلسری که از آنوریسم بزرگ به قطر ۸ سانتی‌متردر ناحیه شکم و قفسه سینه رنج می‌برد و همچنین دچار تنگی شدید شریان سلیاک (شریان روده) و انسداد کامل شریان ایلیاک مشترک (شریان اصلی اندام تحتانی) چپ بود، تحت عمل جراحی اندواسکولارقرار گرفت.

دکتر طیبی گفت: آنوریسم توراکوابدومینال یک وضعیت پزشکی جدی است که در آن دیواره شریان آئورت در ناحیه قفسه سینه و شکم ضعیف و برآمده می‌شود. این بیماری می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله فشار خون بالا، آترواسکلروز، عفونت‌ها و آسیب‌های ژنتیکی ایجاد شود و معمولاً بدون علامت بوده است.

او افزود: پارگی آنوریسم می‌تواند منجر به خونریزی داخلی شدید و کشنده شود که شامل شوک هیپوولمیک، درد شدید و احتمال مرگ است، بنابراین تشخیص به موقع و درمان مناسب حیاتی است.

دکتر طیبی گفت: این عمل جراحی با استفاده از سیستم پیشرفته استنت‌گرافت چندشاخه‌ای E-nside TAAA Multibranch Stent Graft System انجام شد. در این عمل، نه تنها شاهرگ اصلی بلکه تمام شاخه‌های شریانی که به اعضای حیاتی بدن مانند معده، طحال، کبد، روده‌ها و کلیه‌ها خون‌رسانی می‌کنند، بدون باز کردن شکم و قفسه سینه بیمار و تنها از طریق داخل رگ‌های بیمار بازسازی و ترمیم شدند.

او افزود: تمام مراحل عمل زیر دستگاه انژیوگرافی و با مهارت بالای پزشکان انجام شد، که این روش نوین نشان‌دهنده پیشرفت‌های قابل توجه در تکنولوژی‌های پزشکی و جراحی کم‌تهاجمی است.

این عمل موجب افزایش کیفیت زندگی بیمار شد

دکتر مرتضی نوع‌پرست، فوق تخصص جراحی عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه این عمل گفت: خوشبختانه، این بیمار بهبودی کامل یافته و نتایج درمان بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. این عمل نه تنها زندگی بیمار را نجات داد بلکه کیفیت زندگی وی را نیز بهبود بخشید.

او افزود: این عمل برای هفتمین بار در ایران و برای اولین بار در شمال کشور انجام شده است و نشان‌دهنده پیشرفت‌های قابل توجه در حوزه پزشکی و جراحی عروق در ایران است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مرکز ایت الله روحانی (ره) بابل آماده ارائه خدمات به هم‌استانی‌های عزیز در این زمینه می‌باشد تا به بهبود سلامت جامعه کمک کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار