مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی سازمان امور اراضی کشور گفت: در یک سال گذشته به طور متوسط در تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی داشتیم.

روح اللّه درویش خضری مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی سازمان امور اراضی کشور گفت: در قالب طرح هر شهرستان یک پایلوت، در مجموع تجمیع و یکپارچهسازی ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی هدفگذاری شده است و این طرح تاکنون به طور میانگین ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که می‌توان آن را موفقیتآمیز ارزیابی کرد.

درویش خضری با بیان اینکه اجرای این طرح در سال ۱۴۰۲کلید خورد، افزود: سال گذشته اجرای ۱۰ هزار هکتار در قالب طرح هرشهرستان یک پایلوت تجمیع و یکپارچهسازی اراضی کشاورزی از سوی سازمان امور اراضی کشور هدفگذاری شد که با ترویج، اقبال کشاورزان و تامین منابع اعتباری، این عدد به ۱۳ هزار هکتار افزایش یافت.

او ادامه داد: برای هر پایلوت در هر شهرستان، حداقل ۱۰۰ هکتار اجرای تجمیع و یکپارچهسازی اراضی کشاورزی را هدفگذاری کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی سازمان امور اراضی کشور درباره جزییات بیشتر این طرح توضیح داد: اکنون نزدیک به ۴۸۰ پایلوت تجمیع و یکپارچهسازی اراضی کشاورزی در ۳۰۰ شهرستان در حال اجراست.

او اضافه کرد: برخی از شهرستان‌ها دو تا سه پایلوت را اجرا می‌کنند و بعضی دیگر به دلیل کوهستانی بودن و محدودیتهای جغرافیایی، پایلوت ندارند.

خضری ادامه داد: ۸ پایلوت نمونه و ویژه کشوری در استان‌های پیشگام قم، قزوین، البرز، تهران، زنجان، سمنان و اصفهان انتخاب کرده‌ایم و عملیات تجمیع و یکپارچهسازی اراضی کشاورزی در این استان‌ها اجرا شده و یا در حال اجرا است.

به گفته او، از این ۸ پایلوت که از سوی سازمان امور اراضی کشور رصد می‌شود، شش پایلوت با موفقیت عملیاتی شده و دو پایلوت دیگر در استان اصفهان به دلیل هزینههای زیاد نوسازی و مرمت قنوات، نیاز به اعتبارات بیشتری دارد.

مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی سازمان امور اراضی کشور تاکید کرد: با ارائه مشوق‌ها و حمایتهای اعتباری دولت، اهداف کمی و کیفی این طرح محقق می‌شود.

او پیشرفت فیزیکی پایلوتهای تجمیع و یکپارچهسازی در قالب طرح مذکور در استان‌هایی همچون زنجان، قزوین و البرز را ۱۰۰ درصد عنوان کرد.

خضری افزود: لرستان، اردبیل، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نیز در اجرای عملیات تجمیع و یکپارچهسازی اراضی کشاورزی در قالب این طرح، عملکرد خوبی داشته‌اند.

او با اشاره به اینکه به ازای هر پایلوت، کارگروه‌های شهرستانی و سپس کارگروه استانی تشکیل شده است، گفت: مشکلات و نیازهای شهرستان‌ها و استان‌ها برای انجام عملیات تجمیع و یکپارچهسازی اراضی کشاورزی به کارگروه ملی در سازمان امور اراضی کشور منتقل می‌شود.

مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی سازمان امور اراضی کشور اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۳۰ کارگروه یکپارچهسازی اراضی کشاورزی شهرستانی و استانی داریم و مصوبات این کارگروه‌ها لازم‌الاجرا هستند.

او گفت: برنامه تجمیع و یکپارچهسازی از برنامه‌ها و سیاستهای مهم وزارت جهادکشاورزی است و این برنامه با جدیت در دولت چهاردهم ادامه خواهد یافت.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار