رئیس مرکز پایش کشاورزی وزارت جهاد گفت: در حال حاضر رصد کالاهای اساسی بصورت سیستماتیک و هوشمند انجام می شود و آمار و اعداد اعلامی قابل قبول است.

حسین آهنی، رئیس مرکز پایش کشاورزی وزارت جهاد  در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: آمار در بخش کشاورزی پیچیدگی های خاص خود را دارد، اما با استفاده از فناوری های نوین سطح زیرکشت گندم، جو، کلزا و برنج  را برآورد کردیم.

به گفته او، امسال پروژه مشترکی را با همکاری موسسه تحقیقات برنج شمال و روسای سازمان سه استان شمالی، کارشناسان اجرایی، معاونت زراعت، مجری غلات و دفتر برنج و تیم سنجش از دور شروع کردیم و سطح زیرکشت برنج را با استفاده از تصاویر ماهواره ای و نمونه گیری از داده های زمانی و مکانی برآورد کردیم که بر این اساس پیش بینی تولید بالای ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن برنج سفید ایرانی است.

آمار تولید برنج واقعی است

آهنی ادامه داد: اگر بحث تنظیم بازار است، امسال دغدغه ای در خصوص برنج نداریم و در شرایط کنونی فشار واردکنندگان است، در حالیکه برآورد آمار تولید برنج درست و نزدیک به واقعیت است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد افزود: دولت سیاست گذار، تنظیم گر، برنامه ریز و تسهیل گر است. حال وقتی می خواهیم از تولیدکننده و مصرف کننده حمایت کنیم، باید ساختار درستی تعریف کرد به طوریکه در صورت کسری نیاز کشور را وارد کرد، اما در شرایط فعلی واردکنندگان فشار بر واردات می آورند که این امر مربوط به حوزه سیاست گذاری است  و ارتباطی به آمار ندارد.

به گفته او، مرکز فناوری اطلاعات آمار را در سیستم ها منتشر و معاونت مربوطه آمار را رسما اعلام می کند، به عنوان مثال آمار تولید ۱۵ میلیون تن گندم و ۱۲ میلیون تن خرید کاملا صحیح است، هرچند در برخی جاها ضعف هایی داریم اما مربوط به دهه های گذشته است. همچنین ثبات قیمت مرغ و تخم مرغ به رغم نوسانات نرخ ارز ناشی از سامانه های مختلف تطبیق پذیر و کنترل دقیق است.

ایجاد رصدخانه کشاورزی عاملی موثر در شفافیت آمار

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد با بیان اینکه ایجاد رصدخانه کشاورزی در شفافیت آمار نقش بسزایی دارد، افزود: در حال حاضر کالاهای اساسی و کشت های پاییزه گندم، برنج، جو و کلزا بصورت سیستماتیک کنترل و رصد می شود و اعداد قابل قبول است که روی آن می توان برنامه ریزی کرد.

 آهنی با بیان اینکه بخش طیور روزانه بصورت هوشمند کنترل می شود، گفت: کالاهایی که با سفره مردم روزانه سروکار دارد و تاثیر آنی دارد به صورت مرتب چک و کنترل می شود.

این مقام مسئول گفت: اکثر آمارهای بخش کشاورزی بالای ۹۰ درصد دقت مکانی دارد و دغدغه ای نداریم.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار