مدیرعامل صندوق پنبه گفت: در شورای قیمت‌گذاری و سیاست‌های حمایتی، قیمت خرید تضمینی هرکیلو وش پنبه برای سال زراعی جدید ۴۴ هزارتومان تعیین شده است.

حسین کاویانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه برداشت پنبه در استان گلستان کماکان ادامه دارد، گفت: اکنون مزارع بیشتری به مرحله برداشت رسیده‌اند به طوریکه در منطقه مغان در استان اردبیل برداشت شروع شده و از پایان هفته کارخانجات پنبه پاک‌کنی این استان شروع به تصفیه می‌کنند، برداشت پنبه در خراسان از هفته آینده و استان فارس از اوایل آبان ماه آغاز می‌شود.

 به گفته او، امسال نرخ تضمینی هرکیلو وش ۳۷ هزارتومان است، اما اکنون کارخانجات پنبه پاک‌کنی گلستان ۴۰ تا ۴۲ هزارتومان خریداری می‌کنند و در شرایطی که ۵۰ درصد وزن تخم پنبه را وش تشکیل می‌دهد، هرکیلو تخم پنبه را ۲۸ هزارتومان می‌خرند که در نهایت این امر موجب شده تا قیمت هرکیلو پنبه برای کارخانجات پنبه پاک‌کنی بالای ۱۰۰ تا ۱۰۲ هزارتومان تمام شود.

کاویانی ادامه داد: با توجه به نرخ خرید وش از کشاورزان و قیمت تمام شده پنبه، کارخانجات پنبه پاک‌کنی قیمت خرید وش از کشاورزان را پایین می‌آورند به طوریکه قیمت به ۳۸ هزارتومان رسیده است و در نهایت این امر منجر به نارضایتی کشاورزان شده است.

واردات پنبه با تعرفه صفر ضربه مهلکی به تولید داخل می‌زند

او  قیمت هرکیلو وش پنبه برای سال زراعی آینده را ۴۲ تا ۴۴ هزارتومان اعلام کرد و افزود: برآورد‌ها حاکی از آن است که سال آینده استقبالی از کشت پنبه بدلیل قیمت پایین خرید پنبه امسال نمی‌شود و در نهایت سطح زیرکشت محصول کاهش می‌یابد.

مدیرعامل صندوق پنبه ادامه داد: علی‌رغم آنکه وزارت جهاد پنبه را جزء محصولات استراتژیک اعلام می‌کند، نه تنها هیچ حمایتی از این محصول نمی‌شود، بلکه اجازه واردات پنبه با تعرفه صفر می‌دهند که این امر منجر به زیان تولیدکنندگان می‌شود به طوریکه با افزایش برداشت پنبه در روز‌های آتی، تخم پنبه بیشتری خوراک دام می‌شود، از این رو مسئولان در شرایطی که ۹۰ درصد روغن مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود، باید تمهیداتی اتخاذ کنند.

او با بیان اینکه تخم پنبه ۱۷ درصد روغن دارد، افزود: اگر قیمت تضمینی برای تخم پنبه نگذارند قیمت آن کاهش می‌یابد و به ناچار کارخانجات پنبه پاک‌کنی قیمت وش را پایین می‌آورند که در این صورت دولت ناگریز به خرید محصول با قیمت تضمینی است.

سطح زیرکشت پنبه ۹۰ هزارهکتار است

کاویانی سطح زیرکشت  پنبه را ۹۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود:  با توجه به قیمت خرید وش از کشاورزان، سال آینده احتمال کاهش سطح زیرکشت وجود دارد که با استمرار این سیاست‌ها به خودکفایی نمی‌رسیم و همواره تجارب سنوات نشان می‌دهد در سال‌هایی که قیمت پنبه ۳ برابر نرخ گندم است، کشاورزان استقبال می‌کنند، اما در شرایط کنونی که ۲ برابر قیمت گندم است، برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد. براین اساس پیش‌بینی می‌شود که سال آینده کشاورزان با قیمت ۴۴ هزارتومانی خرید هرکیلو وش بدلیل هزینه‌های بالای تولید رغبتی به کشت داشته باشند.

 به گفته او، در شرایطی که ادوات، تراکتور و سموم کشاورزی با قیمت ارز آزاد است، نباید انتظار داشت کشاورز محصول تولیدی با ارز نیما بدهد چراکه دیگر زراعت‌ها از پنبه سودآورتر است؛ بنابراین اگر سیاست قیمت تضمینی مناسب باشد، کشاورز از کشت استقبال می‌کند.

پتانسیل تولید ۵۰۰ هزارتن پنبه در کشور وجود دارد

 این مقام مسئول در واکنش به سطح زیرکشت بالای شالی در استان گلستان افزود: با توجه به بحران آب، کشاورز به امید افزایش بارش یا سطح آب‌های زیرزمینی نباید کشت انجام دهد، کمااینکه در سنوات گذشته سطوح کشت شالی در گلستان بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار نبوده است، اما اکنون بالای ۱۰۰ هزارهکتار شالی می‌کارند. براین اساس باید توجه بیشتری به زراعت پنبه شود چراکه با همین میزان سطح زیرکشت، ۲۵ هزارتن روغن تبدیل به کود دامی می‌شود.

 مدیرعامل صندوق پنبه ادامه داد: دولت از تخم پنبه همانند کلزا و سویا باید حمایت کند چراکه حمایت دولت  از کلزا و سویا منجر به خرید از سوی کارخانجات روغن‌کشی شده است. حال جای این سوال مطرح است که علت عدم حمایت از تخم پنبه همانند سایر دانه‌های روغنی چیست؟

او با بیان اینکه پتانسیل تولید ۵۰۰ هزارتن پنبه در کشور وجود دارد، گفت: در سنوات گذشته با تولید ۳۵۰ هزارتن پنبه صادرکننده بودیم که متاسفانه عدم حمایت‌های لازم موجب شده که به واردکننده این محصول تبدیل شویم، درحالیکه با واردات بذور خارجی پتانسیل بالاتری در تولید پنبه نسبت به سنوات گذشته داریم و تنها نیاز است که این امر مورد توجه مسئولان وزارت جهاد قرار بگیرد تا تولید به حدی برسد که از واردات بی‌نیاز شویم.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار