کارشناس کشاورزی گفت: براساس آمار در نیمه دوم سال ماهانه حداکثر ۱۸۰ هزار تن شکر در کشور مصرف می‌شود که اکنون میزان عرضه مازاد بر تقاضاست.

غلامحسین بهمنی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به فصل برداشت چغندر  و عرضه شکر تولید داخل، مشکلی در توزیع نداریم چراکه میزان عرضه شکر مازاد بر تقاضاست.

او با بیان اینکه شکر کمتر از نرخ مصوب در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود، افزود: قیمت هرکیلو شکر با ۱۰ درصد ارزش افزوده در سامانه بازارگاه ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان است، درحالیکه اکنون ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان توزیع می‌شود. همچنین برای مصرف کننده به رغم آنکه نرخ مصوب ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان است، به ۵۰ هزارتومان رسیده بود که بدلیل افزایش عرضه، قیمت کاهش یافته و بازار متعادل شده است.

بهمنی با بیان اینکه واردات شکر کماکان در حال انجام است، گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که از ابتدای سال بیش از ۷۰۰ هزار تن شکر وارد شده است و با احتساب مصرف و تولید داخل، سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن کسری شکر داخل باید از طریق واردات تامین شود.

دبیر اسبق انجمن تصفیه کنندگان شکر با بیان اینکه برداشت چغندر در حال انجام است، افزود: از یک ماه آینده برداشت نیشکر آغاز می‌شود و همواره پیش بینی می‌شود که میزان تولید به یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن برسد.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه پیک مصرف شکر به پایان رسیده است، گفت: بنابر آمار در نیمه دوم سال روزانه ۶ هزارتن معادل ماهانه حداکثر ۱۸۰ هزارتن شکر مورد نیاز بازار است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار