مدیرکل بهزیستی استان یزد، از مشاوره ژنتیک رایگان برای خانواده‌های چند معلولی در مرکز تحقیقات ژنتیک میبد خبر داد.

رضا ابهت مدیرکل بهزیستی استان یزد در  مراسم جشن گرامیداشت روز جهانی عصای سفید با بیان اینکه پنج هزار و پانصد شصت نفر نابینا و کم بینا در استان یزد زندگی می‌کنند، گفت: ۱۵ اکتبر، روز ایمنی عصای سفید نشانه هویت اجتماعی نابینایان است و طبق قانون حقوق افراد دارای معلولیت دسترسی به امکانات آموزشی، بهداشتی، سلامت، تردد ایمن و از همه مهمتر حق مشارکت فعال در عرصه جامعه و ... حق همه معلولان بالاخص نابینایان است و امیدواریم در جهت احقاق حقوق این افراد گام‌های موثری برداریم.

وی، مشکلات ژنتیکی را اصلی‌ترین مسئله برای بروز معلولیت بینایی عنوان کرد و افزود: مشاوره ژنتیک رایگان برای تمام خانواده‌هایی که دارای یک و یا چند معلول هستند در مرکز تحقیقات ژنتیک شهرستان میبد انجام می‌شود.

 ابهت از دیگر برنامه‌های بهزیستی در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها اجرای طرح غربالگری چشم کودکان ۳ تا ۶ سال (آمبلیوپی) عنوان کرد و افزود: این طرح هرساله توسط سازمان بهزیستی همزمان با سراسر کشور  در استان یزد نیزاجرا می‌شود. 

رئیس بهزیستی اردکان نیز در این مراسم گفت: آیین گرامیداشت روز ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن و ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ بهانه‌ای برای بیان حرف ها، درخواست‌ها و مشکلات قشر افراد دارای معلولیت جامعه است. 

جمال پایه دار گفت: رسیدگی به نیاز‌های این قشر جامعه از جمله اشتغال، ادامه تحصیل، تردد در شهر، امورات رفاهی و معیشتی از وظایف مسلم دستگاه‌هاست وهرچند اقداماتی جهت رفع آنها صورت گرفته، اما باید با همراهی، همکاری و تلاش بیشتر گام‌های موثرتری برداشته شود.

فاطمه هاتفی نماینده انجمن نابینایان اردکان نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت روز جهانی نابینایان گفت: هدف از برگزاری این جشن را آشنایی بیشتر مردم و مسئولان با توانمندی‌ها همچنین مسائل و مشکلات جامعه نابینایان و کم بینایان عنوان کرد.

وی افزود: مردم و مسئولان می‌توانند نقش موثری در رفع موانع و تنگنا‌های پیش روی این قشر داشته باشند و با توجه بیشتر و درک شرایط ویژه آنان به رشد و بالندگی نابینایان در جامعه کمک کنند.

اجرای گروه سرود ناشنوایان  آوای سکوت ، برنامه‌های شاد و قرائت مقاله توسط روشندل اردکانی، فاطمه هاتفی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

جشن گرامیداشت روز جهانی عصای سفید با حضور مدیر کل بهزیستی استان یزد در سالن اجتماعات آموزشکده فنی شهید بهشتی اردکان برگزار شد.

در این مراسم که با ویژه برنامه تجلیل از نفرات برترعلمی، هنرمند و موفق جامعه نابینایان و یکی از خیّرین شهرستان و اجرای برنامه‌های شاد و فرهنگی همراه بود.

مدیرکل بهزیستی استان یزد، مدیر حراست بهزیستی استان یزد، مشاور و دستیار فرماندار، دادستان، شهردار، رئیس و اعضای شورای شهر اردکان، رؤسای برخی از ادارات، مدیر عامل انجمن معلولان شهرستان و جمع کثیری از خانواده‌های جامعه نابینایان استان یزد و اردکان حضور داشتند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار