معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: سال گذشته حدود ۳۷۸هزار و ۵۰۰ کودک مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند که حدود هزار و ۵۰۰ کودک مشکوک به تنبلی چشم شناسایی شدند.

محسن مروی معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: گروه هدف این برنامه در سطح استان کودکان ۳ تا ۶ سال هستند بنابراین برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام گرفت که پوشش برنامه غربال بینایی در مناطق روستایی به موازات مناطق شهری پیش برود و این نشان دهنده تلاش مستمر در ارائه خدمت به مناطق روستایی، محروم و صعب‌العبور است.

او افزود: در هزینه‌های مربوط به درمان و مداخلات نیز که شامل هزینه عینک و انجام جراحی است، خانواده‌های نیازمند از حمایت سازمان بهزیستی برخوردار می‌شوند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: بنا به تشخیص کارشناسان تنبلی چشم اگر این اختلال در زمان مناسب تشخیص داده شود، کاملا قابل درمان است و هیچ جای نگرانی نیست، اما اگر بعد از ۷ سالگی یا نهایتا ۱۰ سالگی تشخیص داده شود، موثر نخواهد بود.

مروی بیان کرد: غربالگری بینایی شامل آزمایشاتی است که می‌تواند در صورت بروز بیماری یا اختلالات در نوزادان آن‌ها را شناسایی کند. با این کار می‌توان از پیشرفت اختلال قبل از ظهور علائم بیشتر جلوگیری کرد، همچنین سبب می‌شود تا درمان به موقع صورت بگیرد. با غربالگری نوزادان می‌توان بسیاری از مشکلات جدی مانند اختلالات شنوایی و بینایی، معلولیت‌ها، عقب ماندگی ذهنی و … پیشگیری کرد.

او تصریح کرد: بینایی نوزادان در اولین معاینه بعد از تولد، توسط متخصص اطفال انجام می‌گیرد. از جمله موارد بسیار مهم، بررسی کدورت قرنیه و مشکلات ساختاری چشم است که در نوزادان نارس با وزن تولد پایین و دارای مشکلات زمینه‌ای، به دلیل احتمال وجود مشکلات شبکیه، حتما باید توسط همکاران چشم پزشک معاینه انجام شود تا در صورت وجود مشکل، درمان سریع شروع شود.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه معمولا معاینه غربالگری چشم بین ۶ تا ۸ ماهگی توصیه می‌شود، تاکید کرد: بینایی نوزاد در سن ۶ تا ۸ ماهگی کامل می‌شود و نوزاد در این سن می‌تواند تقریبا دنیا را مشابه آنچه ما می‌بینیم، مشاهده کند. سن بعدی کنترل بینایی بعد از سه سالگی است که دید کودک کامل می‌شود و برای بررسی مشکلاتی مثل عیوب انکساری و تنبلی چشم یا آمبلیوپی باید مورد معاینه قرار گیرد.

مروی اظهار کرد: چنانچه در جواب آزمایش غربالگری نوزاد نتیجه غیرطبیعی باشد، نشان دهنده قطعی بیماری در نوزاد نیست و برای اطمینان از وجود بیماری باید آزمایشات تکمیلی و تست‌های تکمیلی روی خون نوزاد انجام شود و مورد مشاوره پزشک متخصص اطفال قرار گیرند. آنگاه در صورت تأیید بیماری، درمان به سرعت آغاز می‌شود.

او افزود: به طور کلی دو نوع تعرفه به تفکیک تعرفه دولتی و تعرفه خصوصی برای غربال در این برنامه تعریف شده است. واحد‌هایی که از بهزیستی کمک بلاعوض در خصوص خرید دستگاه دریافت کرده‌اند، تعرفه دولتی و سایر واحد‌ها که امکانات مذکور را با هزینه خود تهیه کرده‌اند، تعرفه غیر دولتی دریافت می‌کنند. مبلغ تعرفه برمبنای ضریب تعیین شده ابلاغی اعلام می‌شود.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: چنانچه فردی توانایی پرداخت تعرفه‌ای را نداشته باشد به صورت رایگان غربال می‌شود. هزینه معاینه کودکان ارجاعی در سطوح تخصصی به این صورت بوده است که درصد کمی از تعرفه برمبنای توانایی خانواده، توسط افراد پرداخت شده و پرداخت مابقی برعهده سازمان است. در این سطوح نیز برای افراد کم بضاعت معاینه به صورت رایگان و تامین هزینه برعهده سازمان است.

برچسب ها: تنبلی چشم ، بهزیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.