جمعی از خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد از چندین طرح مهم جهاد کشاورزی استان از جمله مجتمع پرورش ماهیان خاویاری، ، سردخانه ۶ هزار تنی، کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان و کارخانه فرآورده های لبنی بازدید کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هدف از این بازدید را آگاهی خبرنگاران از آخرین وضعیت طرح های کشاورزی، اطلاع رسانی، امید آفرینی و مطالبه گری برای حل مشکلات حوزه تولید و خدمات رسانی بهتر به مردم استان اعلام کرد.


علی معتمدی پور گفت: هم اکنون عملیات اجرایی ۴۸۲ طرح کوچک و بزرگ در دو سال اخیر در استان شروع شده که ۲۸۰ مورد از آنها به بهره برداری رسیده است. 


وی با بیان اینکه به هیچ عنوان ادعا نمیکنیم که مشکلات زیرساختی استان رفع شده است اضافه کرد: حدود ۵۰ طرح عمرانی در استان وجود دارد که برخی از این طرح ها از ۱۰ سال قبل شروع شده، برخی رو به اتمام بوده و برخی نیز تکمیل شده است.


معتمدی پور در پاسخ به مطالبه خبرنگاران در خصوص کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان گفت:طرح هایی در این حوزه  از جمله کارخانه میوه خشک کنی و کنسانتره میوه استان شروع شده و به محض ابلاغ اعتبارات، سرمایهگذاران دارای اهلیت می توانند مراجعه کنند و ما آنها را حمایت می کنیم.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود:در بحث تسهیلات تبصره ۱۸، سرمایهگذار باید تا ۲۰ درصد هزینه کند، اما جایی که سرمایهگذار سهم بیشتری داشته، طرح موفقتر بوده است.
کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان شهرک سپیدار بویراحمد از دیگر طرح هایی بود که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت.


 طبق گفته سرمایهگذاران این کارخانه ، تاکنون ۵۰۰ میلیارد ریال در این کارخانه هزینه شده است اما همچنان به تسهیلات سرمایه در گردش نیاز دارد .


در صورت راهاندازی این کارخانه خوراک مرغداریها، حیوانات خانگی و پرورش ماهیها تأمین خواهد شد و از خروج سرمایههای استان به استانهای دیگر برای تهیه این خوراک جلوگیری خواهد شد.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: هم اینک هفت سرمایهگذار در حال کار هستند، حدود ۴ کارگاه دام و طیور در حال بهرهبرداری است و سه طرح نیز پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۳۰ درصد دارند.


معتمدی پور با اشاره به اینکه بزرگترین مشکلی که سرمایه گذاران  این مجتمع دارند نبود تسهیلات است افزود: این کارخانه  دارای سه فاز خوراک طیور، خوراک دام، و خوراک  است که فاز خوراک طیورآن  به مرحله تولید رسیده است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در حاشیه بازدید خبرنگاران از سردخانه ۶ هزار تنی دشت روم هم گفت: مجوز احداث سردخانه ۳۲ تنی در استان صادر شده است.


معتمدی پورافزود: هم اینک سردخانه های استان قادر به ذخیره سازی تنها ۱۰ درصد سیب استان از مجموع ۱۳۰ تن سیب است و باید کاری کنیم که سرمایهگذاران به این بخش ترغیب پیدا کنند.


طرح پرورش هزار تنی ماهی خاویاری روستای دهشیخ بخش پاتاوه یکی از طرحهای بینظیر پرورش ماهی است که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت.


 این طرح دومین طرح کشور ،پس از جویبار مازندران و حتی خاورمیانه است.


اسلامی سرمایه گذاراین طرح گفت: این مجموعه ۱۰ سال پیش احداث شده  و برای ۷۰ نفر اشتغالزایی کرده است.


وی با بیان اینکه زمین این طرح ۱۴ هکتار است که تاکنون پنج هکتار آن به اجرای طرح اختصاص یافته است افزود: چند نوع ماهی خاویاری از جمله فیل ماهی، اوزونبرون، سیبری و استرلیاد در این مجموعه پرورش داده می شود.


اسلامی تاکید کرد: اجرای این طرح خدمت بزرگی به استان و کشور است و از لحاظ درآمد و تامین امنیت غذایی بسیار کمک کننده خواهد بود.


اسلامی ابراز کرد: قیمت خاویار فیل ماهی ۲۵ میلیون تومان و استرلیاد هشت میلیون تومان است و در یک ماه گذشته تجار کویتی برای خاویار به این مزرعه مراجعه کرده بودند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.