معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی حفاظت محیط‌زیست لرستان از پرداخت بیش از ۶۱۳ میلیون تومان خسارت ناشی از حیوانات در معرض انقراض و تحت حمایت به کشاورزان و دامداران استان خبر داد.

محمدنبی حسنوند اظهار کرد: در اسفندماه ۱۴۰۱، در راستای حفاظت از گونه‌های جانوری حمایت‌شده و در معرض خطر انقراض، دستورالعمل نحوه بررسی خسارت و پرداخت غرامت به باغات، محصولات زراعی، دام، طیور، زنبورعسل و آبزیان در مقابل خسارت‌های ناشی از جانوران وحشی حمایت‌شده و در معرض خطر انقراض تدوین و ابلاغ شد.

وی اضافه کرد: این دستورالعمل در ۱۳ ماده و سه تبصره در جلسه مشترک ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ صندوق ملی محیط‌زیست، صندوق بیمه کشاورزی و دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست مورد تأیید قرار گرفت.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: براساس این دستورالعمل تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق ملی محیط‌زیست و بانک کشاورزی منعقد شد تا خساراتی را که گونه‌های جانوری در معرض انقراض به دامداران و کشاورزان وارد کرده‌اند پرداخت شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط‌زیست لرستان از سال گذشته تاکنون، ۲۲ پرونده خسارت حیات وحش بررسی و خسارت برآورد شده به آنان پرداخت شده است، بیان کرد: سال گذشته ۱۵ پرونده به میزان ۳۴۸ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان تکمیل شده و جهت پرداخت به سازمان ارسال شده که تقریباً تمام خسارات در این زمینه پرداخت شده است.

حسنوند اضافه کرد: امسال هفت پرونده خسارت حیات‌وحش به میزان ۲۶۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تکمیل شده و جهت بررسی و پرداخت به سازمان محیط زیست ارسال شده است.

وی با بیان اینکه حداکثر مبلغ غرامت قابل پرداخت در موضوعات بیمه‌ای برای هر شخص زیان‌دیده در همه زیر بخش‌ها تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای امسال در نظر گرفته شده و این در حالیست که سال گذشته میزان پرداخت ۳۵ میلیون تومان بوده است، اظهار کرد: این رقم با تشخیص کمیته فنی استان پرداخت و مازاد بر آن با پیشنهاد استان و تأئید صندوق ملی محیط‌زیست است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی حفاظت محیط‌زیست لرستان خاطرنشان کرد: بیشترین خسارت در بخش دام‌های اهلی سبک و سنگین بوده که این خسارت بیشتر از ناحیه حیواناتی مانند پلنگ، خرس و کفتار گزارش شده است.

 

برچسب ها: محیط زیست ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.