مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی طب سنتی را فرصتی مناسب برای تبادل تجربیات بین کشورهای مختلف دانست. 

 نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، با اشاره به پیشینه غنی طب ایرانی و به رسمیت شناخته شدن آن در عرصه بین‌المللی، بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌ غنی این مکتب طبی تأکید کرد.  

وی با بیان این که سازمان جهانی بهداشت در حوزه طب‌های سنتی و مکمل راهبردی را ابلاغ کرده است؛ خاطرنشان کرد: کشورهای مختلف در درجات متفاوت بر اساس این راهبرد در حوزه‌های مختلف اعم از سیاستگذاری، آموزش، خدمات و پژوهش دستاوردهایی داشته اند. 

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل با بیان این که استفاده قانونمند و بهینه از این ظرفیت‌ها امری منطقی است، اظهار داشت: امروزه بهره‌گیری از این مکاتب درمانی در کنار طب رایج مورد استقبال مردم جهان قرار گرفته است و کشورها به سمت ضابطه‌مند و مستند به شواهد کردن و ادغام طب های سنتی در نظام سلامت کشورهای خود پیش می روند. 

دکتر حسینی یکتا با بیان این که در کشور ما مردم به استفاده از طب های سنتی و مکمل اقبال دارند؛ افزود: استفاده از طب سنتی، خواست عمومی جامعه است؛ زیرا کنار هم قرارگرفتن این دو روش درمانی به توفیقات بیشتری در درمان و پیشگیری منجر می‌شود و بنابراین در ایران نیز استفاده منطقی از طب‌های سنتی و مکمل در کنار طب رایج برای ارتقای سلامت جامعه پیگیری می‌شود. 

وی با بیان این که ظرفیتی از طب سنتی را داریم که با یک نگاه علمی و منطقی می‌توان از آن بهره گرفت؛ خاطرنشان کرد:  ما به دنبال استفاده بهینه، منطقی و روش مند از ظرفیت طب ایرانی در کشورمان در کنار طب رایج، در امر پیشگیری و درمان برای کمک به ارتقاء سطح سلامت جامعه هستیم. 

دکتر حسینی یکتا تأکید کرد: در حوزه آموزش نیز تلفیق این دو طب مورد توجه است و لذا پزشکی که در حوزه طب ایرانی فعالیت می‌کند باید به طب رایج نیز تسلط داشته باشد.  

دکتر حسینی یکتا با تأکید بر اهمیت این رویداد، اظهار داشت: هدف اصلی این سمپوزیوم، معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ایران در حوزه طب ایرانی و انتقال تجربیات بین کشورهای مختلف است 

وی با بیان ایکه کشورهایی مانند چین و هند از پیشگامان استفاده از طب سنتی هستند و ما نیز با وجود ظرفیت غنی طب ایرانی می‌توانیم، جایگاه خود را ارتقا دهیم؛ افزود: این رویداد فرصتی است تا کشورهای مختلف تجربیات خود را در حوزه سیاست‌گذاری به اشتراک بگذارند و فرصت ها و چالش‌های این حوزه را بررسی کنند. 

وی حضور رئیس واحد طب سنتی سازمان جهانی بهداشت در این رویداد را فرصتی مناسب برای معرفی  ایران به عنوان یکی از قطب‌های مهم طب سنتی در جهان دانست. 

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل در پایان خاطرنشان کرد: طب ایرانی به عنوان یک مکتب درمانی رسمی در سازمان جهانی بهداشت به ثبت رسیده است و ما  در سطح بین‌المللی حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. با این حال، تا رسیدن به نقطه مطلوب و اجرایی شدن سیاست‌های اسناد بالادستی، راه طولانی در پیش رو داریم.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل در ادامه به برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی چشم‌انداز قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری طب‌های سنتی و مکمل اشاره کرد و گفت: این سمپوزیوم از در محل بیمارستان شهید رجایی تهران با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف و رئیس واحد طب سنتی سازمان جهانی بهداشت برگزار می‌شود. 

برچسب ها: طب سنتی ، طب ایرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار