بدون شک آگاهی از این که چه خطاهایی میتواند ما را تبدیل به یک مدیر بد کند، در روند مدیریتی ما موثر خواهد بود؛ خطاهایی که بهعمد یا سهوی نه تنها به اعتبار حرفهای ما لطمه میزند و سبب افت بازدهی مجموعه مدیریت ما میشود بلکه کام کارمندان مان را هم تلخ میکند. امروز یعنی ۱۶ اکتبر به نام روز جهانی مدیر در جهان شناخته میشود. به همین مناسبت، قصد داریم در خصوص برخی از رایجترین اشتباهات نابخشودنی مدیران صحبت کنیم.
۱- بیاحترامی
مدیرانی که با پرسنل خود با احترام و ادب رفتار نمیکنند، زورگویی اعمال میکنند، اجازه اظهار نظر یا دفاع به کارمندان در برابر انتقادها نمیدهند، برای موفقیتهای مجموعه آنها را شریک نمیکنند، اما برای شکستها و مشکلات مجموعه بی درنگ آنها را مقصر میدانند، بدیهیترین اشتباه مدیریتی را مرتکب میشوند.
۲- بیتوجهی
بیتوجهی و نادیدهگرفتن از رایجترین و غیرقابل اغماضترین خطاهای یک مدیر است. مدیری که به پیشرفت یا تنزل کارکنانش بیتوجه است، به سیر عملکرد آنها بیاعتناست و تنزل یا رکود آنها را ندیده میگیرد، این احساس را به زیرمجموعهاش القا میکند که هر چقدر هم بهتر کار کنند، تلاش آنها در مجموعه دیده نمیشود و انگیزه پیشرفت آنها را از بین میبرد.
نادیده گرفتن پیشرفت کارمند به تدریج سبب بیانگیزگی کارمند برای بهتر کار کردن و در نتیجه افت کلی مجموعه میشود.
۳- دهان بینی
مدیری که تحتتاثیر هر حرفی فارغ از این که گوینده کیست، قرار میگیرد و نظرش درباره کارکنان میتواند تحتالشعاع هر گفتهای قرار گیرد، بدون این که در عمل صلاحیت فرد گزارشدهنده یا صحت و سقم آن موضوع را مورد بررسی قرار دهد، قطعا احساس منفی در کارکنانش به وجود میآورد.
۴- بیثباتی
یکی از بدترین اشتباهات یک مدیر برای کارمندانش این است که مدام زیر حرف خود بزند! وعدههای تو خالی بدهد، به گفتههای خود عمل نکند و حتی آن را فراموش کند یا مکرر قوانین کاری را در مجموعه تغییر دهد یا از همه بدتر این که، قوانین را برای افراد مختلف، به طور متفاوتی اجرا کند!
۵- تهدید
مدیری که با هر اشتباه کوچک یا بزرگی که از پرسنل سر میزند، بدون گفت و گوی صحیح برای رفع مشکل آنها را تهدید به اخراج، توبیخ، خسران مالی و سایر تنبیهات میکند، به شدت مجموعه خود را مایوس خواهد کرد.
۶- غیرقابل انعطاف
خشک و مستبد بودن یکی دیگر از خطاهای مدیرانی است که نظم و انضباط را با استبداد و نداشتن انعطاف اشتباه میگیرند. مدیری که درباره قواعد حاکم بر مجموعه بسیار مستبدانه و غیرقابل تغییر عمل میکند، درباره دادن مرخصی به پرسنل، بیمار شدن، تاخیر و تعجیلهای غیرقابل پیشبینی و ... منعطف عمل نمیکند، این حس را به نیروهای خود میدهد که شرایط خاص آنها درک نمیشود.
۷- رئیسبازی خارج از ساعت کاری
یکی از نامطلوبترین خطاهای مدیران در نگاه شاغلان این است که مافوق آنها خارج از محیط کاری و در ساعات غیرکاری از آنها انتظار درگیر شدن با موضوعات کاری و پاسخ گویی درباره مسائل مربوط به کار را داشته باشد و حریم زندگی شخصی آنها را رعایت کند.
۸- رعایتنکردن نظم کاری
مدیری که به اندازه کافی مهارت و تدبیر برای مدیریت مجموعه خود ندارد، در هدایت کردن اعضای مجموعه خود ناتوان است، توانمندی لازم برای پیشبرد امور ندارد و نظم و انضباط کاری را رعایت نمیکند، احتمالا از سوی کارکنانش مدیر با لیاقتی محسوب نمیشود؛ بنابراین نداشتن ارتقای مهارتهای شخصی و کاری و رعایتنکردن نظم کاری، یکی دیگر از اشتباهات مدیران است.
منبع: روزنامه خراسان