صهیونیست‌ها سال‌ها برتری سامانه‌های پدافندی خود را در غالب دروغی بزرگ برای اهالی سرزمین‌های اشغالی مطرح کردند، اما این دروغ در یک شب به شکل تحقیرآمیزی برملا شد.

زمان زیادی از عملیات غرورآفرین وعده صادق ۲ و تحقیر رژیم پر ادعا و جنایتکار صهیونیست نمی‌گذرد. عملیاتی که به حدی موفقیت‌آمیز بود که حتی مسئولان رژیم صهیونیستی و سایر متحدین آن‌ها و در راس‌شان ایالات متحده آمریکا به دفعات از شکست و عظمت این عملیات سخن گفته‌اند و راهی برای پنهان کردن شکست خود نیز نداشتند. به نحوی که نتانیاهو از این حمله به عنوان بزرگترین حمله در تاریخ ننگین این رژیم یاد کرد.

عملیات وعده صادق ۲ را جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ (۱ اکتبر ۲۰۲۴) آغاز کرد و آغاز عملیات وعده صادق ۲ با رمز مبارک یا رسول‌الله (ص) بود. 

شکست ادعاهای دشمن در وعده صادق ۲

در عملیات وعده صادق ۱، جمهوری اسلامی ایران، بیشتر از پهپاد‌های هجومی و موشک‌های کروز استفاده کرد و تعداد موشک‌های بالستیک بسیار اندک بود. اما در عملیات وعده صادق ۲، جمهوری اسلامی از موشک‌های بالستیک و موشک‌های فراصوت استفاده کرد.

از نظر کمّی، تعداد سلاح‌های به کار گرفته شده در وعده صادق ۱ در مقام قیاس با وعده صادق ۲، بیشتر بودند؛ همچنانکه براساس اعلام صهیونیست‌ها، جمهروی اسلامی ایران در وعده صادق ۱ از حدود ۳۰۰ پرتابه، اعم از پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک علیه اهداف صهیونیستی استفاده کرد، اما در عملیات وعده صادق ۲، مجموع موشک‌های بالستیک و فراصوت به کار گرفته شده، نزدیک به ۲۰۰ پرتابه بود.

وعده صادق ۲ به نحوی موفقیت آمیز بود که مردم بسیاری از کشور‌های منطقه و خصوصا عموم مردم در نوار غزه و لبنان که با جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها آشنا هستند به خوشحالی پرداختند؛ خوشحالی که تا مدت‌ها از جذاب‌ترین تصاویر رسانه‌ها در فضای مجازی و حقیقی بود.

اما وعده صادق ۲ فارغ از اهمیت و موفقیت بالای خود، هدف دیگری نیز در پس خود داشت و آن، شکست و افشای ادعاهای پوشالی و دروغین صهیونیست‌ها درباره سامانه‌های پدافندی‌شان و امن بودن آسمان در سرزمین‌های اشغالی بود. آسمانی که حالا با ناامنی و رنگ آتشین موشک‌ها، امنیتی را در خود حس نمی‌کند.

موشک فتاح

صهیونیست‌ها سال‌ها عظمت و برتری بالای سامانه‌هایی مانند فلاخن داوود و گنبد آهنین را در غالب دروغی بزرگ و جذاب برای اهالی سرزمین‌های اشغالی مطرح کردند، اما در یک شب این دروغ به شکلی تحقیرآمیز نابود شد.

بعد از این تحقیر تاریخی و عمومی صهیونیست‌ها و متحدینشان بود که آمریکایی‌ها باز هم به کمک امپراطوری رسانه‌ای‌شان به کمک صهیونیست‌ها آمدند و با داد و بیداد‌های رسانه‌ای از اهدای سامانه پدافندی جدید به صهیونیست‌ها خبر دادند. سامانه‌ای به نام تاد، که البته چندان هم جدید نیست؛ سامانه‌ای برای مقابله با فتاح پر قدرت.

سامانه تاد (THAAD) که مخفف «Terminal High-Altitude Area Defense» (پدافند هوایی مرحله پایانی ارتفاع بالا) است یک سامانه دفاع ضدموشکی ساخت کارخانه لاکهیدمارتین بوده که در سال ۲۰۰۸ رسماً وارد خدمت در ارتش آمریکا شد. این سامانه از چهار جزء اصلی شامل رادار TPY-2، مرکز فرماندهی و کنترل، پرتابگر‌ها و موشک رهگیر تشکیل شده است. رادار این سامانه قادر است از فاصله ۱۰۰۰کیلومتری اهداف را کشف کند و برد موشک این سامانه نیز ۲۰۰ کیلومتر است و از یک موتور راکتی سوخت جامد با نازل متحرک بهره می‌برد که سرعت این موشک را به حدود ۸ ماخ می‌رساند.  

هر آتش‌بار سامانه تاد معمولاً از شش تا هشت پرتابگر تشکیل می‌شود که هرکدام قادر به شلیک ۸ موشک هستند به این ترتیب یک آتش‌بار سامانه تاد توانایی شلیک ۶۴ موشک را دارد و بارگذاری مجدد هر پرتابگر نیز حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

رهگیر‌های تاد از نوع جنبشی هستند، به این معنی که هدف‌های ورودی را با برخورد مستقیم از بین می‌برند، نه با انفجار نزدیک به کلاهک جنگی ورودی.

طبق گفته پنتاگون، یکی از این دستگاه‌های ارزشمند اکنون به اسرائیل ارسال شده تا توانایی آن در مقابله با موشک‌های ورودی را پس از حملات بی‌سابقه ایران به اسرائیل در ۱۳ آوریل و ۱ اکتبر تقویت کند؛ اما برای انجام این کار، نیاز به حضور نیرو‌های آمریکایی در اراضی اشغالی است. پنتاگون گفته که ارتش ایالات متحده حدود ۱۰۰ سرباز اعزام خواهد کرد تا دستگاه پدافند را عملیاتی کنند. همچنین جمهوری اسلامی ایران به ایالات متحده آمریکا اطلاع داده که در صورت حمله جدید اسرائیل، به هر حمله‌ای واکنش نشان خواهد داد.

سامانه تاد

عملکرد سامانه تاد نیز مانند سایر سامانه‌های پدافندی است؛ یعنی پس از آنکه رادار، هدف را کشف و محل مناسب را برای برخورد با آن بر اساس سرعت، ارتفاع و مسیر حرکت آن محاسبه کرد، اطلاعات را به مرکز فرماندهی و کنترل سامانه می‌دهد و این مرکز هم بهترین پرتابگر را برای درگیری با موشک مهاجم انتخاب و دستور شلیک را صادر می‌کند و همچنین اطلاعات لازم برای هدایت موشک را تا لحظه برخورد به آن منتقل می‌کند.

سامانه تاد برای جلوگیری از آبروریزی وجهه آمریکایی‌ها برا‌ی شکست سامانه‌های دیگر آن‌ها است

در همین راستا، جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره سامانه پدافندی تاد گفت: این سامانه که آمریکایی‌ها به اسرائیلی‌ها داده‌اند تنها تبلیغات پر حجمی است که در فضای مجازی و رسانه‌ها شاهدش هستیم. آمریکایی‌ها عنوان کردند که سامانه تاد را به اسرائیلی‌ها دادند و اکنون به راحتی می‌توانند با انواع موشک‌ها مقابله کنند.  

وی ادامه داد: این سامانه در ابتدا در سال ۱۳۹۷ به صهیونیست‌ها اهداء شده بود و حتی در فضای مجازی می‌توان با کمی جست‌وجو آن را پیدا کرد.  

وی افزود: این تنها برای آن نیست که به صهیونیست‌ها تقویت روحیه دهند و یا روحیه جمهوری اسلامی ایران را تضعیف کنند؛ این بیشتر برای جلوگیری از آبروریزی وجهه آمریکایی‌ها برا‌ی شکست سامانه‌های دیگر آنها است. آمریکایی‌ها و آنهایی که گنبد آهنین و دیگر سامانه‌ها را تامین و تضمین کردند عملیات وعده صادق ۲ بی اعتباری زیادی را در عرصه دفاع برای آنها به ارمغان آورد و این سامانه‌ها نتوانستند آسمان اسرائیل را امن کنند.

امیر سرتیپ نصیرزاده، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در واکنش به تهدید‌های رژیم صهیونیستی و استقرار سامانه تاد گفت: سامانه تاد یک سامانه ضد بالستیکی است و چیز جدیدی نیست؛ ما آن را در راستای جنگ روانی ارزیابی می‌کنیم.

وی ادامه داد: تهدید‌های رژیم صهیونیستی چیز جدیدی نیست و همواره چنین تهدید‌هایی مطرح بوده است.

این حرکت واکنش رسانه‌های مطرح خارجی را نیز در پی داشت. الجزیره در گزارشی با عنوان «با وجود سامانه تاد، ایران چگونه لایه‌های دفاعی اسرائیل را در هم می‌شکند؟» نوشت: آمریکا یکشنبه گذشته اعلام کرد که قصد استقرار سامانه دفاع موشکی تاد که یک سامانه پیشرفته به شمار می‌رود را در اراضی اشغالی دارد.

 این اقدام آمریکا بعد از حمله موشکی اخیر ایران علیه اراضی اشغالی صورت گرفته و البته برای نخستین بار نیست که سامانه تاد در منطقه مستقر می‌شود به طوری که در سال ۲۰۱۹ نیز این سامانه در اراضی اشغالی در چارچوب رزمایش‌های مشترک مستقر شد، اما زمان و شرایط حساس کنونی کاملاً متفاوت است.

سامانه تاد یک سیستم دفاع موشکی آمریکایی است که برای مقابله با موشک‌های بالستیک با برد‌های متوسط و کوتاه استفاده می‌شود. موشک‌های این سامانه از طریق هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک بدون سر‌های انفجاری و جنگی عمل می‌کنند.

وعده صادق

در این گزارش بر قدرت نظامی ایران به ویژه موشک‌های بالستیک کشورمان و برتری آنها در برابر سامانه‌های چند لایه رژیم صهیونیستی تاکید شده است.

توجه به سامانه پدافندی تاد، تنها یک نمایشی تبلیغاتی برای صهیونیست‌ها است

سردار رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به اخبار منتشره در خصوص استقرار سامانه پدافند هوایی «تاد» در سرزمین‌های اشغالی اظهار کرد: رژیم صهیونیستی در گذشته همواره بر توانمندی دفاعی و پدافند چندلایه خود با بهره‌گیری از فناوری روز دنیا تأکید و از آن یاد می‌کرد.

سردار سنایی‌راد با بیان اینکه امروز ناتوانی یا عدم توانمندی تجهیزات پدافندی رژیم صهیونیستی در برابر حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن بر همگان اثبات شده است، ادامه داد: آمریکایی‌ها در گذشته سطح بالاتری از این سامانه‌های پدافندی را به کار گرفته بودند، اما با وجود این انصارالله یمن می‌توانست از فاصله دور پرتابه‌های دقیق و مؤثری به سرزمین‌های اشغالی روانه کند.  

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با تاکید بر ناتوانی صهیونیست‌ها در برابر جبهه مقاومت، عنوان کرد: پرداختن به موضوع استقرار این سامانه پدافندی، تنها یک نمایش تبلیغاتی برای روحیه دادن به صهیونیست‌ها است که دچار وحشت‌زدگی شده‌اند.

خبرنگار: محمدحسین نیک‌خوی متین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۶
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۶ مهر ۱۴۰۳
بهتر بود قبل از فعال شدن لبنان این سامانه را هدف قرار دهد
Iran (Islamic Republic of)
صابر
۱۱:۲۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۳
آماده‌ایم در وعده صادق ۳سامانه تاد را آرد کنیم
آسیاب بان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۶ مهر ۱۴۰۳
تاد‌ و با لباس شویی هاش میزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۶ مهر ۱۴۰۳
نسخه گروهک صهیون رو با حمله زمینی گسترده برای همیشه خواهیم بست و امریکا جنایتکار را به سرزمین هزار ملتش برمیگردانیم. ما ملت شهادتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۶ مهر ۱۴۰۳
باید در فرصت باقی مانده تا پاسخ دشمن و سپس پاسخ کوبنده ما این سامانه های تاد را با پهپادهایی از خاک لبنان نابود کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۶ مهر ۱۴۰۳
انشاالله همین سامانه هم می‌زنیم میترکونیم بعد قضاوتش کنن..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۳
قدرت ایمان و اراده ها قویترین سلاح در جنگ است و اگر در سربازان نباشد قویترین سلاح ها ارزشی ندارد .
حزب الله و مردم کل دنیا روز به روز به سرطان بودن رژیم صهیونیستی ایمان می آورند .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۲۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۳
حیوانی (البته بلانسبت حیوان) را که تا نیمه سرش بریده شده قابل نجات دادن نیست حالا چه با تاد چه با هر چیز دیگه. وعده خداوند حق هست. با این چیزا شکسته نخواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۳
تاد=تامین امنیت دیوها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۳
در آرامکو که کاری از این تاد برنیومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۶ مهر ۱۴۰۳
ان شاء الله که از این وحشت نابود بشن همه غاصبگران صهیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۶ مهر ۱۴۰۳
در اینده عملکرد این سامانه مشخص می شود و اظهار نظر در این مورد از الان عقلانی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۳
جنگ روانیه تاد در عربستان امتحانش را رد شده
آخرین اخبار