مدیرکل مدیریت بحران استان یزد گفت: نفوذ پدیده فرونشست زمین به بافت‌های مسکونی و مناطق شهری می‌تواند زنگ خطری برای زندگی شهری و سلامت مردم باشد.

علی ملک‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استان یزد گفت: بیش از ۷۵ درصد از آب مصرفی از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که یکی از پیامد‌های آن افت سفره‌های زیرزمینی آب و ایجاد فرونشست‌ها است از دیگر علل ایجاد فرونشست‌ها می‌توان به کاهش نزولات جوی، حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه سیالات و معدن‌کاری نیز اشاره کرد.

وی افزود: بیش‌ترین فرونشست زمین مربوط به شهرستان‌های یزد، میبد و اردکان است و در حال حاضر دشت یزد ـ اردکان از جمله دشت‌هایی است که با این چالش روبه رو است.

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام‌گرفته میبد، اردکان، اشکذر، بفروئیه، زارچ، شاهدیه و احمدآباد دارای بیشترین نرخ فرونشست در سال هستند.

ملک‌زاده با بیان اینکه فرونشست زمین سابقه‌ای بیش از ۴۰ ساله دارد، ادامه داد: نرخ فرونشست در بسیاری از مناطق مستعد در حال افزایش است. این در حالی است که با وجود هشدار‌های صورت‌گرفته مدیران و مسئولان شهری توجه ویژه‌ای به آن نداشتند و نفوذ این پدیده به بافت‌های مسکونی و مناطق شهری می‌تواند زنگ خطری برای زندگی شهری و سلامت مردم باشد.

ملک‌زاده با تأکید بر اهمیت مقابله با مخاطره فرونشست گفت: آسیب ناشی از این پدیده به بنا‌های تاریخی کشور و میراث‌فرهنگی بسیار جبران‌ناپذیر خواهد بود و برنامه‌ها و اقداماتی برای کاهش آسیب‌پذیری ناشی از این فرونشست‌ها صورت‌گرفته است.

وی بیان کرد: جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، بررسی وضعیت کشت محصولات کشاورزی و تغییر نوع کشت باتوجه‌به محدودیت منابع آبی، بررسی وضعیت قنات‌ها و جلوگیری از انسداد و از بین‌رفتن آنها، زون‌بندی مناطق تحت‌تأثیر فرونشست و تولید محتوا و برنامه‌های آموزشی در راستای فرهنگ‌سازی کاهش مصرف آب و حفظ زمین برای آیندگان می‌تواند از راهکار‌های مفید برای جلوگیری از افزایش فرونشست‌ها باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.