از بمباران بیمارستان المعمدانی در غزه که صد‌ها شهید و زخمی برجای گذاشت، یک سال می‌گذرد و رژیم صهیونیستی همچنان به جنایات خود ادامه می‌دهد.

در ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۵ مهر ۱۴۰۲) درحالیکه ۹ روز از آغاز حملات وحشیانه جنگنده‌های رژیم تروریستی اسرائیل به باریکه غزه می‌گذشت، آوارگان و مجروحان این حملات در بیمارستان المعمدانی که مکانی غیرنظامی بود، جمع شده بودند.

رژیم صهیونیستی با آگاهی کامل از این موضوع که بیمارستان مملو از مجروح و آواره است و با دانستن مختصات بیمارستان، حمله‌ی شدیدی را علیه آن انجام داد. حملات رژیم صهیونیستی به بیمارستانی مملو از آواره و مجروح ۵۰۰ شهید برجای گذاشت. 

بلافاصله رئیس بیمارستان المعمدانی که از شدت جنایات رژیم صهیونیستی درمانده شده بود، به حیاط بیمارستان رفته و در میان پیکر‌های شهدا که بر زمین مانده بودند، شروع به شرح موضوع به خبرنگاران حاضر در غزه کرد. با مخابره شدن این جنایت رژیم صهیونیستی به جهان، واکنش‌های مختلفی به آن انجام شد.

روایت پزشک مؤسسه جهانی بهداشت از شب بمباران

غسان ابوسطح، رئیس جراحی پلاستیک و ترمیمی و مدیر برنامه پزشکی درگیری در مؤسسه جهانی بهداشت پیش از این در مصاحبه‌ای با باشگاه خبرنگاران به بیان اتفاقات دردناکی پرداخت که در غزه مشاهده کرده بود.

او در این باره گفت: در ۱۷ اکتبر، در بین عمل‌های جراحی بودم که صدای جیغ موشکی را که در حال نزدیک شدن بود و به دنبال آن صدای بلند و مهیب برخورد را شنیدم. بله این همان حمله وحشتناک به بیمارستان المعمدانی بود. وقتی وارد راهرو شدم، دیدم حیاط بیمارستان به شکل جهنمی روشن شده است. آمبولانس‌ها و خودرو‌ها در آتش سوختند.

ابوسطح در ادامه بیان مشاهدات خود افزود: علیرغم اطمینان‌هایی که می‌دادند مبنی بر اینکه در بیمارستان‌ها از نابودی در امان خواهیم ماند، بیمارستان الاهلی آسیب دید. این حادثه به عنوان یک آزمون تورنسل برای آنچه که قرار بود پیش بیاید عمل کرد: جنگ کامل اسرائیل علیه زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی غزه.

او تاکید کرد که پس از ضربه زدن به المعمدانی و اینکه هیچکس مورد بازخواست قرار نگرفت، مهره‌های دومینو به سرعت شروع به سقوط کردند. بیمارستان‌ها یکی پس از دیگری هدف قرار گرفتند. مشخص شد که حملات سیستماتیک بوده است.

واکنش کشور‌ها به بمباران بیمارستان

دولت مصر در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حمله به شدیدترین شکل، از جامعه بین‌المللی خواستار مداخله شد. عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر این «بمباران عامدانه» رژیم صهیونیستی را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» دانست.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق خواستار یک «قطعنامه فوری و اضطراری» از سوی شورای امنیت برای پایان دادن به این «تهاجم» شد. دولت عراق به یاد قربانیان این حمله سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

دولت اردن در بیانیه‌ای با تاکید بر لزوم افزایش حمایت بین‌المللی از غیرنظامیان فلسطین، نشستی چهارجانبه با حضور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا را که قرار بود امروز برگزار شود، لغو کرد. ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن اعلام کرد که این نشست را به این دلیل لغو می‌کند که واشنگتن قادر به تصمیم‌گیری در خصوص توقف جنگ غزه نیست.

وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای در واکنش به حمله تازه اسرائیل اعلام کرد که «بمباران بیمارستان المعمدانی را محکوم کرده و آن را قتل عامی وحشیانه و جنایتی در حق غیرنظامیان می‌دانیم». 

وزارت خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای جنایت بمباران بیمارستان المعمدانی و همچنین تداوم حملات اشغالگران را به شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: قویاً این حمله وحشیانه را محکوم کرده و عمیقاً از کشته و مجروح‌شدن فلسطینیان در حمله به این بیمارستان برآشفته هستیم.

وزارت خارجه امارات متحده عربی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله به شدیدترین نحو، خواستار توقف فوری خشونت‌ها و حفاظت از غیرنظامیان بر اساس حقوق بین‌المللی بشردوستانه شد.

کودکان غزه

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا این حمله را محکوم کرده و بر اهمیت پایبندی به قوانین جنگی تاکید کرد. او گفت: خبر بمباران بیمارستان وحشتناک و غیرقابل‌قبول است. قوانین بین‌المللی باید در تمامی موارد رعایت شوند. حمله به بیمارستان قابل‌قبول نیست.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در واکنش به بمباران بیمارستان المعمدانی توسط رژیم صهیونیستی گفت که هیچ چیزی نمی‌تواند بمباران یک بیمارستان و یا هدف قرار دادن افراد غیرنظامی را توجیه کند. او همچنین تاکید کرد که دسترسی غزه به کمک‌های بشردوستانه باید فوراً فراهم شود.

حتی آمریکا نیز نتوانست مقابل این جنایات ساکت بماند و تلاش کرد حماس را مسئول آن نشان دهد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا که امروز به تل‌آویو سفر کرده در واکنش به این حمله گفت: من از انفجار دیروز در بیمارستان باپتیست (المعمدانی) ناراحت و عصبانی بودم، به نظر می‌رسد که طرف مقابل پشت آن است نه شما.

از سوی دیگر، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که بایدن در دیدار با نتانیاهو پرسش‌های بسیار دشواری از این نخست‌وزیر خواهد پرسید. این در حالی است که بایدن به محض ورود به تل‌آویو، با استقبال گرم نتانیاهو مواجه شده و او را تنگ در آغوش فشرد!

تلاش برای پاک کردن خون از صورت اسرائیل

آمریکا و شرکای غربی رژیم تروریستی اسرائیل با جریحه‌دار شدن افکار بین المللی پس از قتل عام وحشیانه مردم فلسطین در المعمدانی شروع به تطهیر این رژیم کردند. آنها در تلاش برای جا انداختن این موضوع بودند که راکت جنبش حماس به بیمارستان برخورد کرده و این انفجار شدید را منجر شده است. 

اما شدت انفجار به حدی بود که دور از ذهن بود که یک راکت بتواند این حجم از خرابی و کشتار را به بار بیاورد. در همین راستا پس از بررسی تصاویر و ویدیو‌های منتشر شده است زمان حمله به بیمارستان و باقی مانده موشک در آن مشخص شد که ارتش رژیم تروریستی اسرائیل برای حمله به بیمارستان المعمدانی از از بمب‌های سنگین ساخت آمریکا به نام GBU-۳۸ استفاده کرده بود.

دور روز بعد شبکه الجزیره با بررسی تمامی اطلاعات بدست آمده از حمله تاکید کرد که آنها هیچ مدرکی دال بر این ادعای رژیم صهیونیستی و آمریکا پیدا نکرده اند که انفجار بیمارستان المعمدانی ناشی از پرتاب نافرجام موشک از غزه بوده است.

حتی رسانه‌های غربی مانند نیویورک تایمز نیز با بررسی شواهد موجود اعلام کردند حدودا ۲۵ ثانیه بین شلیک آخرین موشک فلسطینی به سوی اسرائیل و انفجار بیمارستان فاصله وجود دارد.

نخست وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم تروریستی اسرائیل نیز پس از بمباران بیمارستان سرمست از این جنایات ابراز خشنودی کرده و در حساب کاربری خود در ایکس آن را «جنگی میان کودکان نور و کودکان تاریکی و جنگی میان قوانین انسانیت و قوانین جنگل خواند.» اما پس از اینکه این جنایت جهان را تکان داد، او این پست را حذف کرد.

بمباران بیمارستان المعمدانی آخرین جنایات رژیم صهیونیستی در غزه نبود. این رژیم تروریستی با حمایت بی قید و شرط آمریکا و شرکای غربی خود اکنون بیش از یک سال است که غزه را بمباران می‌کند، کودکان و زنان را به شهادت می‌رساند و به تازگی نیز ابعاد تجاوزات خود را گسترده‌تر کرده و به لبنان نیز حمله می‌کند. 

خبرنگار: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۶ مهر ۱۴۰۳
بمباران بیمارستان معمدانی لکه ننگی است بر دامن نتانیاهو و حتی دولتمردان کشورها که سکوت کردند و نشانه زوال ارزشهای انسانی در آخرالزمان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۳
خدایا اسرائیل جنایتکار و حامیان ظالمش را نیست و نابود بفرما
آخرین اخبار