معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۲۵ هزار تن انواع بذر در بین کشاورزان استان توزیع شد.

غفور آقایی گفت: کشاورزانی که خارج از الگوی کشت اقدام به کشت و زرع می‌کنند مشکلی نخواهند داشت، اما انتظار می‌رود برای افزایش ظرفیت تولید محصولات استراتژیک با الگوی ارائه شده در سطح استان هماهنگی بیشتری را داشته باشند.
معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: بذر تهیه شده با قیمت ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای اراضی آبی و ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان برای اراضی دیم ارائه می‌شود و بذر فرانسه با عنوان ارس بدون یارانه به نرخ ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان بین زارعان توزیع می‌شود.
به گفته او، محدودیتی در تهیه و توزیع بذر، کود و سموم در سطح استان نداشته و به اندازه کافی ذخیره سازی انجام شده و ما از اوایل مهرماه کشت و زرع پاییزی را در سطح استان شروع کردیم.
آقایی افزود: در استان اردبیل ۱۸ تولیدکننده بذر با ما فعالیت می‌کنند که امکان تهیه برخی از آنها با نظارت دقیق انجام شده و ۲۵ هزار تن انواع بذر در قالب ۱۰۰ رقم تهیه و در مرحله توزیع است.
او تصریح کرد: ۵۰ تا ۶۰ رقم از این بذور متناسب با شرایط اقلیمی بوده و ما توصیه‌های لازم را به کشاورزان انجام می‌دهیم تا کشت و زرع خود را با ارقام توصیه شده انجام دهند.
معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از پیش بینی تداوم خشکسالی در پاییز امسال خبر داد و افزود: ارقام مقاوم به خشکی تولید و در اختیار کشاورزان قرار گرفته و دغدغه‌ای از این بابت نداریم ولی امیدواریم در پاییز و زمستان شاهد بارش رحمت الهی و بهبود وضعیت کشت و زرع در استان باشیم.
آقایی بیان کرد: در جنوب استان به ویژه خلخال و کوثر با توجه به میانگین بارش ۴۸۰ میلیمتری نگرانی از بابت کم بارشی نداریم و امیدواریم شرایط کشت و زرع در این منطقه بهتر از سایر مناطق برای زارعان فراهم آید.
او در مورد اجرای طرح افزایش تولید در دیمزار‌ها با عنوان جهش تولید دیمزار‌ها گفت: این طرح با همکاری ستاد اجرایی امام در حال اجرا است و برای ۴۳۲ هزار هکتار اراضی دیم استان قرارداد با زارعان امضا شده است.
معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: در سال‌های اخیر اجرای این طرح با افزایش ۲۵ تا ۳۵ درصدی تولید در استان روبه رو بوده و ما حتی در شرایط خشکسالی تولید بیش از یک تن محصول را در دیمزار‌ها شاهد بودیم که قطعا امسال نیز با همکاری کارشناسان امر توسعه و اجرای مطلوب این طرح را نظاره گر خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.