مقامات نظامی چین با اشاره به عبور ناور‌های آمریکایی و کانادایی از تنگه تایوان، تاکید کردند که این کشور‌ها ثبات در منطقه را تهدید می‌کنند.

لی شی، سخنگوی فرماندهی رزمی بخش شرقی ارتش چین گفت که عبور ناو‌های جنگی آمریکا و کانادا از تنگه تایوان، ثبات را تضعیف کرده و صلح را در منطقه مختل کرده است.

براساس گزارش آر تی، پیشتر وزارت دفاع تایوان اعلام کرده بود که کشتی‌های متعلق به نیرو‌های دریایی آمریکا و کانادا روز گذشته یکشنبه از جنوب به شمال از تنگه تایوان عبور کرده اند.

این مقام چینی در حساب خود در شبکه اجتماعی وی چت نوشت که ناوشکن آمریکایی یو اس اس هیگینز و کشتی گشتی کانادایی ونکوور از این تنگه عبور کردند. این سخنگو افزود: فرماندهی رزمی بخش شرقی ارتش چین نیرو‌های دریایی و هوایی را برای نظارت و نظارت بر عبور ناو‌های آمریکایی و کانادایی اعزام کرد و نیرو‌های مسلح چین بر اساس قوانین و مقررات مصوب عمل کردند.

او گفت: اقدامات آمریکا و کانادا باعث ایجاد هرج و مرج و برهم زدن صلح و ثبات در تنگه تایوان می‌شود، نیرو‌های تحت امر ما دائما در آماده باش هستند و قاطعانه از حاکمیت و امنیت ملی و همچنین صلح و ثبات در منطقه دفاع خواهند کرد.

اوضاع در اطراف تایوان پس از اینکه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در آگوست ۲۰۲۲ از این جزیره بازدید کرد، به‌طور قابل توجهی بدتر شد. چین که این جزیره را یکی از استان‌های خود می‌داند، سفر پلوسی را محکوم کرد و این اقدام را معادل حمایت از جدایی طلبی در تایوان دانست.

روابط رسمی بین دولت مرکزی چین و استان جزیره‌ای تایوان در سال ۱۹۴۹ پس از اینکه نیرو‌های کومینتانگ به رهبری چیانگ کای شک شکست خورده در جنگ داخلی با حزب کمونیست چین به تایوان رفتند، قطع شد.

 در همین راستا تماس‌های تجاری و غیررسمی بین جزیره و سرزمین اصلی چین در اواخر دهه ۱۹۸۰ از سر گرفته شد و از اوایل دهه ۱۹۹۰، دو طرف از طریق سازمان‌های غیردولتی مانند انجمن توسعه روابط در سراسر تنگه تایوان و پکن شروع به برقراری ارتباط کردند. اما حضور مقامات آمریکایی و غربی در این جزیره روابط میان چین و تایوان را بد و بدتر کرد.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار