مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور از کاهش ۴۱.۶ درصدی مسمومیت‌های الکلی در ۵ ماه نخست سال نسبت به سال گذشته خبر داد.

محمدعلی توکلی مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور، در نشست خبری گفت: در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۳، ۴ هزار و ۲۳۵ مورد مسمومیت منجر به مرگ گزارش شده است که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۴ هزار و ۲۰۳ مورد بوده، افزایش اندکی داشته است.

وی افزود: این موارد شامل فوت‌های ناشی از سم، دارو، و مواد مخدر و محرک‌ها هستند. به‌طور خاص، در این مدت ۲۱۵ مورد مرگ ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن گزارش شده که با شروع فصل سرما، هشدار جدی در این زمینه ضروری است.

مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور همچنین اشاره کرد: سال گذشته ۷۹۴ مورد مرگ بر اثر مونوکسیدکربن ثبت شده است. علاوه بر این، هزار و ۶۲ مورد مسمومیت با سموم مختلف، از جمله قرص برنج و سموم کشاورزی، به مرگ منجر شده است.

توکلی گفت: فوت‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج در سال جاری به ۶۲۶ نفر رسیده، در حالی که این آمار در سال گذشته ۵۱۸ مورد بوده است. همچنین، مسمومیت‌های دارویی منجر به ۱۸۲۳ مورد مرگ شده و ۴۵۶ نفر نیز بر اثر مسمومیت با دارو‌های مخدر و محرک جان خود را از دست داده‌اند که متادون بیشترین سهم را در این میان داشته است.

وی درباره مسمومیت با الکل گفت: در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۲، ۳۹۲ مورد مسمومیت با مصرف مشروبات الکلی مسموم ثبت شده، در حالی که این رقم در سال جاری به ۲۲۹ مورد کاهش یافته است که نشان‌دهنده کاهشی ۴۱.۶ درصدی است. از میان این ۲۲۹ مورد، ۹۵ مورد به دلیل مصرف مستقیم متانول بوده که نسبت به سال گذشته که ۲۴۸ مورد بوده، کاهشی ۶۱ درصدی داشته‌ایم. البته آمار مربوط به فوت ناشی از مشروبات حاوی متانول در ماه‌های شهریور و مهر هنوز کامل نشده و در این آمار لحاظ نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار