معاون حفاظت محیط زیست فارس، با یادآوری اینکه این سازمان موافق احداث آزادراه شیراز-اصفهان نبود و برای تغییر مسیر آن تلاش‌های زیادی کرد، اما توفیقی نداشت، اثرات احداث این مسیر را به دلیل عبور از مناطق جنگلی، بسیار زیانبار توصیف کرد.

بی‌الله مرادی در نشست خبری امروز گفت: پروژه آزادراه شیراز-اصفهان بدون داشتن ارزیابی زیست‌محیطی در قلب اکوسیستم حساس و شکننده جنگلی زاگرس اجرا و منجر به حذف بخشی از پوشش گیاهی و آسیب به این منطقه ارزشمند شد.

او با بیان اینکه بعد از اجرا، متولیان اقدام به جبران بخشی از زیان‌های وارده به گیاهان این منطقه کردند، گفت: در بعضی محدوده‌ها شاهد بادام‌کاری بودیم که اثرگذار بوده و تاحدودی تثبیت شده است اما علی‌رغم کاشت بذر بلوط، هنوز شاهد رشد این نوع از پوشش گیاهی در منطقه نیستیم.

مرادی با تایید اینکه احداث این آزادراه، تردد حیات وحش منطقه را با اخلال مواجه کرده و کریدورهای امن برای عبور حیوانات وحشی پیش‌بینی نشده است، گفت: از ابتدا به متولیان در حوزه راهداری و راه‌آهن، در مورد استفاده از نیوجرسی‌های مناسب و پیش‌بینی کریدورهای امن حیات وحش توصیه‌ها و پیشنهاداتی شد، اما اقدامات خیلی ملموس نبوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه شاهد متقاعد شدن مسئولان و متولیان حوزه راهداری برای توجه به توصیه‌های زیست‌محیطی در محور یاد شده هستیم، ابراز امیدواری کرد که اقداماتی برای حفاظت مناسب از اکوسیستم حیوانی و گیاهی منطقه انجام شود.

مرادی از تهیه نقشه راه مجموعه تالاب‌های بختگان (طشک، کمجان و بختگان) خبر داد و گفت: تا زمانی که در نگرش و سیاست‌های حوزه آبی تغییری اساسی حادث نشود، امیدی به احیای کامل تالاب‌ها نیست، در این رابطه باید الزام تغییر الگوی کشت و برداشت بی‌رویه از منابع آبی، به طور کامل اجرایی شود.

معاون حفاظت محیط زیست فارس، ضمن یادآوری اینکه سد نرگسی کازرون، بدون ارزیابی زیست محیطی اجرا شد، به وجود گنبدهای نمکی مسغان و رمغان به طول 6 کیلومتر در مسیر رودخانه تغذیه کننده این سد اشاره و اضافه کرد: اگر آب ذخیره شده این سد مدیریت نشود، مشکل ساز خواهد بود.

مرادی با یادآوری اینکه سد تنگ سرخ شیراز نیز بدون ارزیابی زیست محیطی شروع شده بود که کار متوقف شده است، گفت: در زمان استانداری آقای ایمانیه یک کمیته علمی برای بررسی امکان احداث این سد تشکیل شد و اساتید مختلف حاضر در این کمیته قائل به این بودند که با اجرای پروژه‌های جایگزین اهداف این سد در حوزه‌های گردشگری و مهار سیلاب، محقق شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد که تاکنون از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس هیچ مجوزی برای اجرای پروژه‌ای تحت عنوان سد تنگ سرخ در شیراز، صادر نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار