رئیس مرکز بهداشت دزفول گفت: دومین مرکز نفس (نجات فرزندان سقط) خوزستان به زودی در دزفول به عنوان شهرستان پیشرو در بخش سلامت راه اندازی می‌شود.  

محمدعلی شفیعی نیا روز دوشنبه در یکصد و پنجاه و هشتمین نشست شورای فرهنگی عمومی دزفول در دفتر امام جمعه این شهرستان،جمعیت را یکی از مولفه های تعیین کننده قدرت نرم هر کشور دانست و گفت: جمعیت ایران به واسطه سیاست های اشتباه چند دهه اخیر، با کاهش رشد جمعیت مواجه شده به گونه ای که نرخ باروری در کشور به زیر نرخ جایگزین تنزل کرده است.

رئیس مرکز بهداشت دزفول نرخ جایگزینی جمعیت را ۲.۵ دانست و بیان کرد: نرخ رشد جمعیت در کشور به ۱.۷ رسیده است که زنگ خطر حرکت جامعه به سمت سالخوردگی به صدا درآمده است.

او با بیان اینکه جوانی جمعیت و ترغیب زوج های جوان به فرزندآوری نیازمند کار فرهنگی است، اضافه کرد: دزفول دارای ظرفیت های بالایی است که در صورت همراهی سایر دستگاه‌ها، می‌توان دزفول را به شهری الگو در طرح جوانی جمعیت و جلوگیری از سقط جنین عمدی تبدیل کرد.

شفیعی نیا گفت: اوایل دهه ۹۰ سیاست های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب به تمام قوا ابلاغ شده است که بر اساس آن همه دستگاه‌ها پیرامون جوانی جمعیت دارای مسئولیت و ماموریت هستند.

او سقط جنین عمدی را یکی از عوامل مهم کاهش جمعیت در کشور و دزفول دانست و بیان کرد: وقوع ۵۰۰ هزار سقط عمدی جنایی سالانه در کشور تخمین زده می‌شود و این به معنای مرگ نیم میلیون نفر جمعیت پیش از تولید است.

رئیس مرکز بهداشت دزفول ادامه داد: مسایل فرهنگی، ‌اجتماعی، اقتصادی و برخی باورهای نادرست ریشه های سقط جنین عمدی است که به منظور جلوگیری از این سقط ها ایجاد مرکز نفس (نجات فرزندان سقط) در دستور کار قرار گرفته است.

او ادامه داد: خانواده هایی که قصد سقط دارند توسط مرکز نفس شناسایی و به آنها راهنمایی و مشاوره داده می‌شود تا جلوی این کار گرفته شود.

شفیعی نیا گفت: ایجاد مرکز نفس با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و ناحیه مقاومت بسیج دزفول از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است و به زودی این مرکز به عنوان دومین مرکز نفس خوزستان در این شهرستان راه اندازی می‌شود.

وی افزود: مشاوره های مختلفی برای جلوگیری از سقط جنین انجام شده است که با اقدام های انجام شده طی ۱۸ ماه گذشته از ۱۳۶ مورد سقط جنین جلوگیری شد که از این تعداد ۶۵ نوزاد تا کنون به دنیا آمده و مابقی نیز در مراحل بارداری هستند.

رئیس مرکز بهداشت دزفول ادامه داد: مشاوره های مختلفی در بخش های مامایی و پزشکی، شرعی و مذهبی، روانشناسی اجتماعی و همچنین مسایل حقوقی و قانونی توسط کارشناسان خبره در مرکز نفس به مادران بارداری که قصد سقط جنین دارند، ‌ارایه می‌شود.

به گزارش ایرنا، سقط عمدی جنین در آیات و روایات امری ناپسند قلمداد شده و از نظر علمی نیز آثار مخرب جسمی مانند خونریزی شدید، عفونت، احتمال ناباروری در بارداری‌های بعدی، مرگ و آثار مخرب روانی مانند احساس گناه، افسردگی، افزایش استرس و اضطراب و خودکشی را در پی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.