رئیس‌جمهور گفت: هرگونه اصلاح اقتصادی با وفاق صورت می‌گیرد. سعی کردیم همه اقشار و گروه‌ها را در بودجه ببینیم و اعداد را واقعی بنویسم.

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز لایحه ۱۴۰۴ که حاصل دو ماه دسترنج همکاران است را تقدیم می‌کنم. این بودجه با اطلاع شما و براساس تعهداتی که با شما و مردم داشتم تدوین شده است. 

هرگونه اصلاح اقتصادی با وفاق صورت می‌گیرد

وی ادامه داد: من تعهد کردم در مسیر وفاق حرکت کنم. هرگونه اصلاح اقتصادی با وفاق صورت می‌گیرد. سعی کردیم همه اقشار و گروه‌ها را در بودجه ببینیم و اعداد را واقعی بنویسم و چیزی که در توان بوده تعهد کنیم. این بودجه نتیجه جلسات متعدد با اساتید دانشگاه، روسای کمیسیون‌های اقتصادی و کارشناسان بوده است.

تقویت بنیه دفاعی یکی از اولویت‌های دولت است

رئیس قوه مجریه اظهار کرد: اصل اول بودجه ۱۴۰۴ دقت در اجرای برنامه هفتم بوده است. همکاران من از زمان تصویب برنامه هفتم بر رعایت آن تاکید کردند. انطباق بودجه با برنامه هفتم همواره مدنظر بوده است. اصل دوم عدالت محوری است. برنامه هفتم براساس عدالت بوده و عدالت مقدم بر سایر تکالیف مدنظر بوده است البته نه اینکه به یکباره بی‌عدالتی حل شود.

پزشکیان افزود: اصل سوم با توجه به شرایط منطقه و تهدیداتی که هست تقویت بنیه دفاعی یکی از اولویت‌های دولت است و اصل چهارم رشد اقتصادی به‌عنوان هدف عالی بودجه است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: مهمترین وجه تمایز بودجه یکپارچگی شفافیت بودجه است. شرط کیفیت آن رعایت نظم و تنظیم سند بودجه در زمان‌بندی مقرر است و دقیقا مطابق با قانون در اول آبان و در نظام بودجه سالانه تقدیم مجلس می‌شود و مجلس امکان بررسی در زمان لازم را دارد.

تمام موارد فرابودجه ای به صورت یکپارچه درون سقف بودجه قرار گرفت

وی گفت: امسال مسائلی مثل هدفمندی یارانه و موارد دیگر به صورت یکپارچه در بودجه قرار گرفت. مورد دیگر استفاده از شناسه‌گذاری تخصصی در بودجه است. تمام جداول براساس وظایف دولت تدوین شده است. در فصل سوم لایحه نظام شناسه‌گذاری تبیین شده و یکی از مهمترین اصلاحات تاکید به پرداخت به ذی‌نفع نهایی است.

وی بیان کرد: در بخش دوم کلیات اعتبار در قالب برنامه به مجلس تقدیم می‌شود. برای تحقق اجکام برنامه هفتم به طور خاص افزایش تولید نفت، افزایش ظرفیت دارویی، افزایش بنیه دفاعی، مدیریت توزیع عادلانه آب و مسکن محرومین در بودجه دیده شده است البته برخی احکام برنامه هفتم مثل تامین مالی زیرساخت‌ها نیازمند تکرار در لایحه بودجه نبوده و صرفا در جداول تفصیلی، اعتبارات لازم دیده شده است.

پزشکیان اظهار کرد: در عدالت محوری رهبر انقلاب نحوه اجرا را مشخص کردند. عدالت بین نسلی برای دولت اصل اساسی است. از نظر دولت بسیاری از احکام در راستای عدالت محوری است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: هزینه‌های زندگی خانواده‌های پر جمعیت بیشتر است. در این لایحه توجه کردیم که بتوانیم توزیع منصفانه هزینه‌ها را داشته باشیم. در لایحه بوجه امسال به توسعه ریلی توجه کردیم و احکام لازم برای هدفمندی منابع را نیز پیش بینی کردیم.

وی ادامه داد: واقع بینی در اعداد و ارقام از دیگر کار‌های ما است، مثلا درباره پاداش بازنشستگان و موضوعاتی مانند طلب گندمکاران و متناسب سازی حقوق بازنشستگان نیز در لایحه مواردی دیده شده و سعی کردیم در منابع درآمدی نیز مواردی را رعایت کنیم.

پزشکیان اضافه کرد: بخش مهمی از انسجام بودجه مدیون حمایت مقام معظم رهبری است برای سال آینده از ایشان تقاضا کردم که مجوز استقراض دولت از صندوق توسعه ملی را در زمان تدوین لایحه صادر کنند و این استجازه باعث درج مصارف واقعی و لحاظ درآمدهای واقعی در بودجه شده است.

رئیس جمهور گفت: برای حمایت از تولید در سال آینده محقق شده تغییری از نرخ خوراک گاز صنایع نداشته بشیم. برای تامین مالی بنگاه‌ها برنامه افزایش سرمایه بانک‌های دولتی در احکام دیده شده و تاکید جدی بر برنامه‌های مشارکت عمومی و خصوصی است.

وی گفت: در این لایحه عنوان کردیم که دولت باید بدهی خود را به تامین اجتماعی را پرداخت کند. احکام زیادی لازم شده که کل بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی را بدهیم. هزینه سود اوراق و موضوع قانون ۱۱۰ برنامه بودجه در سال آینده حدود ۵۰۰ هزار میلیارد است که در بودجه آن دیده شده است.

رئیس جمهور گفت: در بحث اصلاحات اقتصادی پیگیری عدم اجرای رفتار شوک آمیز در اقتصاد هستیم و کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که این اتفاق در بخش سوخت حتمی است. 

پزشکیان بیان کرد: برنامه به صورت هدفمند توسط بانک مرکزی در حال اجرا است و برای تامین کالا‌های اساسی و افزایش تاب آوری برای مقابله با تحریم‌ها باید مقابل افراط و تفریط را بگیریم.

یک لیتر بنزین وارداتی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه دارد

او بیان کرد: یکی دیگر از مسائل، مشکلات در مصرف انرژی است. امروز هزینه تمام شده بنزین بدون لحاظ قیمت نفت که شامل هزینه پالایش، هزینه حمل فرآورده و هزینه جایگاه‌دار است حدود ۸ هزار تومان می‌باشد. امسال حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان و در صورت ادامه روند موجود سال آینده باید حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان صرف واردات بنزین شود. 

وی افزود: یک لیتر بنزین وارداتی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه دارد و این مشارکت و همدلی همه سیاست‌گذاران و مجریان و فرهنگیان را می‌طلبد که بتوانیم ناترازی‌ها را به نفع محرومین و جامعه و حاکمیت و نسل آینده اصلاح کنیم.

نرخ مالیات بر اشخاص حقوقی ۲۰ درصد تعیین شده است

پزشکیان تاکید کرد: نرخ مالیات بر اشخاص حقوقی ۲۰ درصد تعیین گردیده و مقرر شده است تغییری در دستورالعمل تعیین نرخ خوراک گاز صنایع به‌وجود نیاید، یکی از ملزومات حمایت از تولید، ثبات در قوانین و مقررات پیش‌بینی پذیری سیاست‌های بودجه‌ای و مالی است.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: برای تامین مالی بنگاه‌ها، برنامه افزایش سرمایه بانک‌های دولتی نیز در احکام بودجه دیده شده است و تاکید جدی بر برنامه‌های مشارکت عمومی و خصوصی است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در قانون برنامه هفتم تاکید شده است که دولت باید بدهی خود به موسسات اعتباری را بهادارسازی کرده و همچنین بدهی خود به تامین اجتماعی را بازپرداخت کند، در بخش اول برای بهادارسازی بدهی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده است.

وی گفت: هزینه بازپرداخت اصل و سود اوراق بودجه‌ای و جدید موضوع قانون برنامه هفتم در سال آینده حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که به همین میزان انتشار اوراق در بودجه دیده شده است.

خبرنگاران: محمد امیرحسینی و محمد حسین نیک خوی متین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۱ آبان ۱۴۰۳
وام گرفتم عمل باز کردم نمیتونم قسطام رو بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۱ آبان ۱۴۰۳
جالبه متناسب سازی حقوق بازنشسته ها رو عرضه ندارن هنوز بعد از اینهمه داد فریادها بازنشسته های بیچاره انجام بدن ولی فیلترینگ رو بر میدارن عجیب نیست مردم ندارن لوازم اولیه زندگی رو تامین کنند میفهمید اقای رئیس جمهور؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۱ آبان ۱۴۰۳
وای این نمیتونه کشور رو اداره کنه همه چی گرون شده اون از دلار اونم از بورس اونم از قیمت اقلام مصرفی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۱ آبان ۱۴۰۳
این وضعیت را اون افرادی درست کردند که دوست داشتند جنگ راه‌ بیفته تا قیمت دلار ، سکه‌، خودرو ، زمین و مسکن و..... پرواز کنه تا سود ببرند . یعنی محتکران و دلالان ارز و سکه و ......
کمی فکر کن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۱ آبان ۱۴۰۳
گرونی داره بیداد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۱ آبان ۱۴۰۳
جنگ جنگ تا پیروزی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۱ آبان ۱۴۰۳
یکسان سازی حقوق کارمندان در آن دیده شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۱ آبان ۱۴۰۳
دلار از مرز ۶۵ هزار تومان و سکه از مرز ۵۶ میلیون تومان عبور کرد . بزنید اون دست قشنگه را . خخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۱ آبان ۱۴۰۳
بورس سقوط کرد ... بزنید اون دست قشنگه را . خخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۱ آبان ۱۴۰۳
همه کارشناس نیستن
Italy
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۱ آبان ۱۴۰۳
فعلا که دلار نزدیک ۷۰ تومنه
آخرین اخبار