روایت‌هایی از دلاوری‌ها و فداکاری‌های رزمندگان و مردم سنقر در نبرد‌های سخت و نابرابر، امروز به عنوان چراغی در تاریکی‌های جنگ، الهام‌بخش نسل‌های آینده است.

منطقه عملیاتی سنقر، یکی از نقاط حساس و استراتژیک کشور، در طول جنگ تحمیلی و درگیری‌های داخلی به مدت ۵۰ ماه از تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۵۸ تا اردیبهشت ۱۳۶۴ درگیر نبرد بود. این منطقه به عنوان یک کانون مهم نظامی، شاهد وقایع فراوانی بود که نه تنها بر تاریخ معاصر ایران تأثیر گذاشت، بلکه نشان‌دهنده اراده و مقاومت مردم این دیار در برابر دشمنان داخلی و خارجی بود.

احداث پایگاه‌های نظامی

در این مدت، ۱۸ پایگاه نظامی در مثلث سنقر، قروه و کامیاران احداث شد. این پایگاه‌ها به منظور مقابله با گروه‌های معاندی، چون دموکرات و کومله تأسیس گردیدند. این گروه‌ها که به عنوان دشمنان داخلی شناخته می‌شدند، با هدف برهم زدن امنیت و ثبات کشور فعالیت می‌کردند. نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران با ایجاد این پایگاه‌ها تلاش کردند تا به مقابله با تهدیدات بپردازند و امنیت منطقه را تأمین کنند.

عملیات‌های مهم

یکی از عملیات‌های برجسته در این منطقه، عملیات تعقیب و گریز در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۶۲ در ارتفاعات "۸۰ خوشیلان" بود. در این عملیات، بیش از ۲۰۰ نفر از اعضای حزب‌های دموکرات و کومله کشته، تعدادی نیز زخمی و تعدادی اسیر شدند. این موفقیت بزرگ نشان‌دهنده توانمندی و عزم راسخ نیرو‌های نظامی ایران در دفاع از سرزمین خود بود.

نقش شهدای گرانقدر

در این نبردها، شهدای بسیاری جان خود را فدای وطن کردند. یکی از این شهدای بزرگ، شهید "اسمعلی فرهنگیان" بود که در منطقه "هواله برزه" بساط "دکتر اقبال" فرمانده عملیات "هیزبیستون" و ۷۰ نفر از یارانش را برچیدند.

این فداکاری‌ها نه تنها یادآور ایثارگری‌های جوانان ایرانی است، بلکه نشان‌دهنده عزم ملی برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور است.

پایان درگیری‌ها

آخرین درگیری‌ها در منطقه سنقر با فردی به نام "احمد تانک" و دار و دستش در روستای خلیفه و باپیره در اردیبهشت ماه ۱۳۶۴ رخ داد. در این نبرد، شهید تیمور شاهویسی به عنوان آخرین شهید در منطقه به شهادت رسید و بدین ترتیب، پاکسازی نهایی منطقه انجام شد.

در مجموع، درگیری‌های منطقه عملیاتی سنقر، قروه و کامیاران ۳۱ شهید تقدیم میهن شد. این شهدا نماد فداکاری و مقاومت ملت ایران هستند که با جانفشانی خود، امنیت و آرامش را برای نسل‌های آینده به ارمغان آوردند. تاریخ این منطقه نه تنها گواهی بر سختی‌ها و چالش‌هاست، بلکه نشان‌دهنده روحیه ایثار و وفاداری مردم ایران به آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

شهرستان سنقر با یک هزار و ۲۰۰ شهید، جانباز و آزاده یکی از شهرستان‌های پرافتخار استان کرمانشاه در زمینه دفاع از کشور، انقلاب و ارزش‌های اسلامی است.

این شهرستان در ۸۵ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه قرار دارد که بیش از ۹۱ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.