رنگ سال رنگی است که توسط متخصصان کمپانی پنتون هر سال در ماه دسامبر معرفی می‌شود که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

رنگ‌ها در بخش قابل توجهی از زندگی همه ما دخیل هستند؛ از انتخاب لباسی که قرار است در محل کار بپوشیم تا رنگ‌بندی وسایل خانه و... همگی نمونه‌هایی از این تماس مستقیم طولانی مدت است. عاملی تاثیرگذار و مهم که باعث شده است تا از ۲۵ سال گذشته تاکنون، یک رنگ به عنوان رنگِ سال معرفی شود و طراحان مد و لباس، طراحان دکوراسیون و حتی مردم عادی با الهام از این رنگ انتخاب کنند پوشاکی که قرار است بپوشند و یا وسایل منزل‌شان چه رنگی باشد؛ البته اگر به لحاظ اقتصادی بتوانند هر سال مطابق رنگ اعلام شده لباس بخرند یا دکوراسیون را تغییر دهند!

 انتخاب رنگ سال معمولا به گونه‌ای انجام می‌شود که بیانگر حال و هوای آنچه که در جهان در حال وقوع است، باشد. معمولا موسسه آمریکایی «پنتون» هر ساله از میان طراحان و برندهای معتبر لباس جهان برای انتخاب رنگی که قرار است طی سال آینده همه‌گیر شود، نظرسنجی می‌کند. هرچند امسال مدتی زودتر از زمان پیش‌بینی شده و با فاصله قابل توجهی از آغاز سال میلادی جدید، شرکت «بنجامین مور» هم یک رنگ اختصاصی برای سال جدید معرفی کرده است. این شرکت از سال ۱۸۸۳ تاسیس شده است و مانند شرکت «پنتون» کار کدگذاری رنگ‌های را انجام می‌دهد. شرکت «بنجامین مور» نیز امروزه یکی از بهترین و بزرگترین شرکت‌های تولید رنگ در جهان است که رنگ سال ۲۰۲۵ را معرفی کرده است. 

نکته قابل توجه این است که شرکت‌های مطرح بر اساس معیارهای مختلفی که دارند ممکن است رنگ‌های متفاوتی را به عنوان رنگ سال معرفی کنند. در واقع هرچند شرکت «بنجامین مور» اقدام به معرفی رنگ سال ۲۰۲۵ کرد، اما در فاصله چند روز شرکت «پنتون» هم رنگ اختصاصی خود را برای سال آتی معرفی کرد.

درواقع این دو شرکت برای هر رنگ یک کد اختصاصی دارند که رنگ‌ها توسط آن شناسایی می‌شوند. این کدها باعث ایجاد هویت برای هر رنگ شده و از اشتباهاتی که در استفاده از انواع رنگ‌ها رخ می‌دهد در عرصه مد و لباس، طراحی دکوراسیون و صنایع جلوگیری می‌کند.

به عنوان مثال پنتون مهم‌ترین سامانه تطبیق رنگ دنیا را با یک سیستم بازتولید رنگ استاندارد دارد که باعث توصیف رنگ‌ها با اعداد اختصاصی می‌شوند. مثلا «قرمز پرشین» برگرفته از خاک قرمز خلیج فارس با کد رنگ ۱۷۵۰_ ۱۸ شناخته می‌شود و یا «آبی کلاسیک» (آبی نفتی) با کد ۴۰۵۲ _ ۱۹ معرفی شده است و برای رساندن مفهومِ دقیق رنگ و جلوگیری از اشتباهات و به جای نام رنگ، همیشه از اعداد و کدها استفاده می‌شود. 

 

رنگ «آبی کلاسیک» 
رنگ «آبی کلاسیک» 

 

رنگ «قرمز پرشین»

رنگ «قرمز پرشین»

روند انتخاب رنگ سال از سال ۲۰۰۰ میلادی و توسط کمپانی پنتون آغاز شده است، کاری که با معیارهای مختلفی از جمله اتفاقات و حوادثی مانند بلایای طبیعی، همه‌گیری‌هایی مانند شیوع کرونا، مسائل اقتصادی، جنگ‌ها و... که در طول یکسال گذشته رخ داده است، صورت می‌گیرد. البته باز هم کار به همین سادگی پیش‌ نمی‌رود و در سلسله جلسات خصوصی با طراحان مد، هنرمندان، طراحان دکوراسیون،‌ سیاستمداران، روانشناسان، رنگ‌شناسان و... درباره انتخاب رنگِ سال مشورت می‌شود تا در نهایت رنگی که بر اساس تمام جوانب همه بر آن توافق کرده‌اند به عنوان رنگ سال انتخاب شود.

رنگ سال ۲۰۲۵ توسط شرکت بنجامین مور «دارچینی سنگی» (Cinnamon Slate) با کد رنگ ۲۱۱۳‌_۴۰ انتخاب شده است. این رنگ گرم و ملایم، نمادی از آرامش و نزدیکی به طبیعت است. برخلاف اسمی که برای این رنگ انتخاب شده، این رنگ در تِمِ رنگی بنفش بادمجانی و به گفته طراحان، ترکیبی از قهوه‌ای مخملی و بنفش مایل به خاکستری است. 

رنگ سنگی

رنگ «دارچینی سنگی»

به گفته کمپانی بنجامین مور این رنگ بادوام و در عین حال مدرن است و در هر فضایی که استفاده شود باعث ایجاد حس آرامش‌بخشی می‌شود. این شرکت معتقد است که رنگ «دارچینی سنگی» با توجه به ترکیبات‌اش برای هر موقعیتی قابل استفاده است و از لباس تا معماری و دکوراسیون می‌تواند با دیگر رنگ‌ها ترکیب شود.

با این حال اما رنگ منتخب پنتون برای سال ۲۰۲۵ متفاوت است. پنتون رنگ «Future Dusk» که رنگی بین آبی و بنفش است و معنای تحت‌اللفظی آن «غروب آینده» است را رنگ سال آینده اعلام کرده است. به گفته این شرکت آبی در این رنگ نشانی از اعتماد و بیانگر تقویت حس اعتماد به نفس و ثبات و بنفش رنگی دارای کیفیتی تخیلی است. Future Dusk با کد اختصاصی ۱۲۹-۳۵-۱۸ معرفی شده است.

رنگ «غروب آینده»
رنگ «غروب آینده» به دلیل قابلیت بالایی که در ترکیب با سایر رنگ‌ها دارد، مورد توجه قرار گرفته است. این رنگ به خوبی با رنگ‌های گرم و سرد ترکیب می‌شود. و بر اساس گفته‌های کارشناسان، این رنگ توانایی خاصی در القای حس آرامش و اعتماد به آینده دارد، به‌ویژه در شرایطی که جهان در حال تجربه تغییرات اجتماعی و محیطی است​. 

منبع: ایسنا

برچسب ها: رنگ سال ، انتخاب رنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار