به نوشته یک نشریه انگلیسی انتظار می‌رود رئیس جمهور روسیه در نشست امروز به رهبران بریکس پیشنهاد ایجاد یک سیستم مالی و پرداخت جهانی جدید را ارائه دهد.  

روزنامه انگلیسی اکونومیست در آستانه برگزاری نشست بریکس در کازان روسیه نوشت: اجلاس سران گروه بریکس که از امروز در کازان آغاز می‌شود می‌تواند ضربه قاطعی به نظام دلاری وارد کند.

انتظار می‌رود پوتین به رهبران بریکس پیشنهاد ایجاد یک سیستم مالی و پرداخت جهانی جدید را بدهد تا «به سلطه ایالات متحده در امور مالی جهانی ضربه بزند و پایان دهد و از روسیه و دوستانش در برابر تحریم‌ها محافظت کند.»

در گزارش این نشریه آمده است: «پوتین امیدوار است که از نارضایتی از دلار در نشست بریکس منتفع شود. برای او، ایجاد یک طرح جدید یک اولویت فوری و همچنین یک استراتژی ژئوپلیتیکی است.»

اکونومیست می‌نویسد، اگر سیستم جدید بتواند پرداخت‌های ارزان‌تر و سریع‌تری را ارائه دهد، نظر کشور‌های دارای اقتصاد در حال توسعه را جلب خواهد کرد و این به تهدیدی برای سیستم مالی غرب تبدیل خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه گفت که مجموع تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور‌های بریکس از کشور‌های گروه هفت (G۷) فراتر رفته و به طور مداوم در حال رشد است و پیش‌بینی می‌شود متوسط ​​نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کشور‌های عضو این سازمان در پایان سال ۲۰۲۴ به ۴ درصد برسد که بیشتر از میانگین جهانی است.

تا پایان سال ۲۰۲۳، کشور‌های عضو بریکس سهم خود را در تجارت جهانی به ۲۱.۶ درصد افزایش داده‌اند. طبق گزارش سازمان تجارت جهانی (WTO)، از زمان تأسیس این نهاد، تجارت جهانی آن تقریباً یک و نیم برابر افزایش یافته است.

ایران، چین، هند، برزیل، روسیه و آفریقای جنوبی همگی در مورد دلارزدایی در اجلاس سال گذشته بریکس بحث کردند. با این حال، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه آمریکا در اظهارات خود گفته است که می‌خواهد دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی باقی بماند.

ترامپ پیش از این نیز اعلام کرده بود که تحریم‌های آمریکا موقعیت دلار را در جهان تضعیف می‌کند. او تأیید کرد که وضعیت اقتصادی در آمریکا در حال حاضر بدتر از زمان همه‌گیری کرونا است. پ

بریکس یک سازمان بین‌دولتی است که اعضای اولیه آن شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود. در سال گذشته کشور‌های ایران، مصر، اتیوپی و امارات نیز به این گروه پیوستند.

روسیه می‌گویند ۳۴ کشور تا کنون تمایل خود را برای پیوستن به بریکس اعلام کرده‌اند.

شانزدهمین اجلاس سران بریکس امروز اول آبان در کازان روسیه برگزار می‌شود. «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور کشورمان نیز در این نشست حضور خواهد داشت. 

مترجم: پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۱ آبان ۱۴۰۳
انشالله که سبب خیری شود برای ایران و ایرانی . و دلار و فشارش بر اقتصاد ما از بین بره به حق صاحب الزمان
آخرین اخبار