مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: این استان با صادرات ۵۵ هزار تن خرما و فرآورده‌های آن بزرگترین صادرکننده خرما در کشور است.

 افشانی با اشاره به جایگاه برتر آذربایجان شرقی در بسته بندی، فرآوری و صادرات خرما گفت: آذربایجان شرقی با وجود اینکه حتی یک نخل خرما ندارد اما به عنوان بزرگترین صادرکننده خرما در کشور شناخته شده است این استان با سابقه ۱۵ ساله در فرآوری و بسته‌بندی خرما سالانه بیش از ۵۵ هزار تن خرما به کشور‌های مختلف صادر می‌کند.

وی با اشاره به توانمندی‌های صنعتی استان در این زمینه افزود: آذربایجان شرقی با داشتن ۳۰ کارخانه فرآوری و بسته‌بندی خرما موفق شده است با واردات خرما از ۵ استان حاصلخیز کشور شامل فارس، بوشهر، کرمان، بندرعباس و سیستان و بلوچستان به بزرگترین صادرکننده این محصول در کشور تبدیل شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی تصریح کرد: کارخانه‌های فرآوری خرما در شهرک‌های صنعتی مرند، عالی‌نسب، شبستر، آذرشهر، اسکو، بستان‌آباد و تبریز فعالیت می‌کنند و محصول خرما به صورت شیره و بسته‌بندی شده به بازار‌های بین‌المللی صادر می‌شود روسیه به عنوان اصلی‌ترین بازار هدف به همراه کشور‌های ترکیه، ارمنستان، گرجستان و اروپا به ویژه آلمان از مقاصد صادراتی خرمای این استان هستند.

افشانی تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۶۵ هزار تن خرمای خام توسط واحد‌های فرآوری و بسته‌بندی استان جذب شده و برای بیش از ۸۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است همچنین علاوه بر خرمای درجه یک، خرمای صنعتی درجه ۳ نیز فرآوری و به شیره و خمیر خرما تبدیل شده و به کشور‌های افغانستان، عراق، ترکیه و روسیه صادر می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار