کارگردان فیلم «لوکوموتیو» با حضور در جشنواره ۴۱ فیلم کوتاه تهران از جشنواره خواست تا به صدا‌های کمترشنیده‌شده یا حذف‌شده سینمای کوتاه توجه کند.

باراکا حیدری کارگردان فیلم تجربی «لوکوموتیو» که در بخش مسابقه اصلی سینمای ایران چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، گفت: «لوکوموتیو» تجربه‌ای تازه در روند ساخت‌وساز فیلم کوتاه بود. به خلاف فیلم قبلی‌ام «بهمن» که با برنامه‌ریزی دقیق‌تری تولید شد، برای «لوکوموتیو» تلاش کردیم با روندی پویا در تولید، به موتیف‌هایی تکرارشونده و منسجم دست پیدا کنیم و در بدنه فیلم نیز بنا را بر این بگذاریم که مخاطب از تماشایی در دوردست، به تماشایی رخ‌به‌رخ و از نزدیک برسد و جزئیات را در روندی کنترل‌شده کشف کند.

او درباره مهم‌ترین ویژگی فنی اثر اظهار کرد: شاید یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کار، فصل‌بندی در تدوین و ایده فرمال پشت آن باشد که باعث انسجام روایی و بصری، در اثری تجربی شد.

حیدری درباره حضورش در ادوار جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: مدت زیادی از شروع تجربه‌های فیلم‌سازی‌ام نگذشته و حضور در چنین رویداد‌هایی را که فضایی گفتمان‌محور دارند، برای پیگیری مسیر فکری‌ام و آشنایی با نگاه‌های جدید پراهمیت می‌دانم.

او ادامه داد: امیدوارم رفته‌رفته توانایی مطرح شدن به شکلی جدی‌تر در عرصه فیلم کوتاه و سینمای بلند را پیدا کنم. قطعا فیلمسازی مستمر در فضای سینمای کوتاه ایران برای رسیدن به چنین اهدافی پیش‌نیاز اصلی است.

کارگردان فیلم تجربی «لوکوموتیو» از تمایلش به تماشای آثار همکاران گفت و تاکید کرد: اصولا یکی از فاکتور‌های فعالیت، دنبال کردن آثار همکاران هست و من هم سعی می‌کنم برای باز شدن فضای ذهنی از این فاکتور استفاده کنم.

باراکا حیدری در پایان گفت: فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که جشنواره می‌تواند از دوره‌های بعد به شکلی جدی‌تر پی‌گیری کند، رسیدن به تنوع هرچه بیش‌تر از صدا‌های کمترشنیده‌شده یا حذف‌شده سینمای کوتاه باشد.

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار