معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بسیاری از مبتلایان به هپاتیت‌های ویروسی هیچ علامتی ندارند و زمانی نشانه‌های آن خود را نشان می‌دهد که بیماری پیشرفت کرده باشد.

محمود فاطمی  با بیان اینکه کسانی که در خانواده خود بیمار مبتلا به هپاتیت دارند و یا افرادی که سابقه واکسیناسیون کامل هپاتیت B ندارند، کسانی که سابقه اعتیاد و تزریق مشترک، زندان، روابط جنسی محافظت نشده، خال‌کوبی، حجامت، پیرسینگ و اقدامات جراحی و دندانپزشکی به‌صورت غیربهداشتی داشته‌اند؛ بیان کرد: با مراجعه به پزشک مرکز خدمات جامع سلامت نزدیک محل سکونت خود، ویزیت شده و آزمایش‌ها لازم را انجام دهند تا در صورت مثبت‌بودن جواب آزمایش، زودتر اقدامات درمانی را شروع کنند.
 
 وی افزود: افزایش آگاهی و تسهیل دسترسی مردم به مراقبت‌های تشخیصی هپاتیت منجر به پیشگیری از ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری‌ها می‌شود.
 
 فاطمی با اشاره به این موضوع که این بیماری در بین عوام مردم به یرقان و زردی مشهور است، تصریح کرد: هپاتیت‌های منتقله از خون (B-C) علت اصلی بیماری مزمن کبدی بوده که می‌توانند به سیروز، سرطان کبد و مرگ، منجر شوند.
 
 معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطرنشان کرد: درمان بیماران مبتلا به هپاتیت C و واکسیناسیون هپاتیت B در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به‌صورت رایگان انجام می‌شود.
 
 وی در خصوص دوره درمان هپاتیت C گفت: دوره درمان هپاتیت C به طور معمول حدود سه ماه است و با تجویز دارو و زیر نظر پزشک درمان می‌شود.

 گفتنی است؛ هفته ملی اطلاع‌رسانی هپاتیت از یک آبان‌ماه آغاز شده و تا هفت آبان ادامه دارد؛ امسال نیز «هم اکنون زمان عمل است» به‌عنوان شعار هفته تعیین شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار