دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین بر تمرکز و توجه در برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد و توانمند سازی نظام آموزشی در سطح استان تاکید کرد.

خدابنده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین در برنامه گفت وگوی ویژه خبری سیمای قزوین با اشاره به اهمیت و اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر و شورا در توجه به برنامه‌های پیشگیری و توانمند سازی نظام آموزشی، بر تحقق و توسعه آن با استفاده از ظرفیت‌های موجود در مدارس و دانشگاه‌های استان تاکید کرد.

وی افزود: با توجه به آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد در آموزش و پرورش، ضمن توجه ویژه به نسل جوان و دانش آموزان در استان باید آگاه سازی و ارتقاء سطح توانمندی آنان در برابر آسیب‌های اجتماعی بویژه اعتیاد به مواد مخدر جدی گرفته شود.

خدابنده گفت: سازمان‌های مردم نهاد نقشی اساسی دراجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر در سطح استان دارند.

وی افزود:ضرورت توجه ویژه به امر مبارزه همه جانبه با مواد مخدر و روانگردان‌ها توسط دستگاه‌ها ضروری است.

خدابنده با تاکید بر ورود جدی دستگاه‌های اجرایی و توجه به برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری خواستار مشارکت‌جویی سازمان‌های مردم‌نهاد و بهره‌مندی از ظرفیت آنان در سطح استان شد.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان قزوین گفت: اعتیاد به مواد مخدر سر منشا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد و همه ما در قبال این موضوع مسئول هستیم، لذا انتظار داریم همه دستگاه‌ها در این زمینه احساس مسئولیت کنند و مشارکت داشته باشند.

وی بیان کرد: قرار گرفتن ایران در همسایگی بزرگترین مرکز تولید مواد مخدر جهان و داشتن ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان عزم جدی خود را در مبارزه با مواد مخدر نشان داده‌ایم، اما هنوز شاهد ورود مواد مخدر و پیامد‌های ناشی از آن هستیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین یادآور شد: در حال حاضر ۷۰۰ نوع مواد مخدر و روان گردان در جهان تولید و عرضه می‌شود لذا مبارزه با آن سخت و پیچیده است و می‌توان اذعان کرد جمهوری اسلامی در این زمینه در منطقه تنها و مظلوم است.

 وی بیان کرد: اعتیاد؛ جنس، سواد و بیکار و شاغل نمی‌شناسد لذا باید مراقب خانواده خود باشیم و فرزند سالم تربیت کنیم تا از آن آسیب نبینیم.

خدابنده گفت: در کار فرهنگی اندازه گیری سخت است، اما توانمند سازی در واحد‌های صنعتی، کارگری، مدارس، درمان معتادان و آموزش و مهارت آموزی مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین افزود: اعتیاد یکی از پنج آسیب اجتماعی در جامعه محسوب می‌شود که مبارزه با آن نیازمند عزم جدی است و باید تمام قد مقابل آن ایستاد تا پیامد‌های آن کاهش یابد.

وی اضافه کرد: آمار دقیقی از افراد دارای اعتیاد در استان وجود ندارد، اما طبق برآورد‌ها بیش از ۵۰ هزار نفر در سطح استان داریم که بین یک تا دو هزار معتاد متجاهردر بین آنان شناسایی شده است.

خدابنده گفت: متاسفانه سال گذشته حدود صد نفر به دلیل مصرف مواد مخدر و ناخالصی مصرف جان خود را از دست دادند.

وی افزود: با همکاری دستگاه‌های متولی از جمله بهزیستی، شورای شهر، شهرداری، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، تلاش کرده‌ایم به صورت متوازن کار شود و با امضای تفاهم نامه با آموزش و پرورش، اولیا و مربیان و دانش آموزان نسبت به توانمند سازی و مهارت افزایی گروه‌های هدف برنامه ریزی کرده‌ایم.

وی یادآور شد: توجه به اشتغال بهبود یافتگان برای بازگشت به جامعه، حرفه آموزی افراد ترک اعتیاد کرده و پرداخت تسهیلات کم بهره از کار‌های حمایتی است که در اولویت برنامه‌های شورا قرار دارد.

خدابنده بیان کرد: ساماندهی و نگهداری معتادان متجاهر، برخورد با خرده فروشان، پاک سازی نقاط آلوده، شناسایی اموال قاچاقچیان، افزایش قدرت تعاملی و هم افزایی با سایر دستگاه‌ها، تبلیغات و فرهنگ سازی در برنامه‌های اولویت دار است.

وی گفت: طبق قانون ماده ۱۶ هر معتادی نمی‌تواند به این اماکن منتقل شود و فرد معتاد باید بلاصاحب و کارتن خواب باشد و لوازم نگهداری مواد را همراه خود داشته باشد.

خدابنده افزود: با همراهی شهرداری پنج هکتار زمین اخد شده که با برنامه ریزی که داریم تلاش می‌کنیم تا پایان سال آینده این مرکز ماده ۱۶ را استاندارد کنیم تا دغدغه مردم برطرف شود.

وی افزود: مراکز ماده ۱۵ و کمپ‌های ترک اعتیاد هم برای معتادانی در نظر گرفته شده که می‌خواند ترک کنند و اگر این افراد از بضاعت مالی کمی هم برخوردار باشند، با تفاهم نامه‌ای که با بهزیستی ایجاد شده تسهیلاتی برای آنان در نظر گرفته شده است.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر گفت: بیش از ۲۵ دستگاه اجرایی عضو شورای مبارزه با مواد هستند که در عرصه‌های درمانی، فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد با ما همکاری می‌کنند.

وی گفت:دستگاه قضا و نیروی انتظامی در امر مبارزه با مواد و صدور احکام پیش رو هستند و دستگاه هایی، چون صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش و علوم پزشکی هم در موضوع اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی، مشارکت خوبی دارند. 

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی اقدام خوبی را با راه اندازی ۱۳۶ مرکز سرپایی درمان در نظر گرفته که بیش از ۳۲ هزار نفر تحت پوشش درمان اعتیاد قرار دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.