کارشناس تحقیقات گیاه پزشکی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی بوشهر گفت: این استان با عملکرد میزان برداشت هزار کیلوگرم تا هزار و ۳۰۰ کیلوگرم در سطح هکتار رتبه پنج کشوری تولید کنجد کشور را به خود اختصاص داده است.

زهرا محمدی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: سالانه چهار هزار هکتار از اراضی استان بوشهر به کشت کنجد اختصاص می‌یابد

وی افزود: شهرستان‌های دشتستان، دشتی و تنگستان از جمله مناطقی هستند که کشت کنجد دارند اما بیشترین میزان کشت مربوط به شهرستان دشتستان با ۶۰ درصد سطح زیر کشت است.

کارشناس تحقیقات گیاه پزشکی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر یادآور شد: کنجد کم توقع ترین، مقاوم ترین و سازگارترین محصول کشاورزی استان بوشهر به شمار می رود و یکی از تولیدات مهم کشاورزی در استان است که یک گیاه بسیار مفید و پرمصرف بوده و دارای خواص و فواید غذایی و همچنین درمانی بی شماری است.

محمدی ادامه داد: کنجد علاوه بر ویتامین‌ها و مواد مغذی فراوان، دارای کالری بسیار بالایی است و ۱۰۰ گرم از آن دارای ۵۷۳ کیلو کالری انرژی است و این میزان حاوی تقریباً ۵۰ گرم چربی است که حدود ۸۵ درصد چربی‌های سالم هستند.

وی تصریح کرد: کشت تابستانه کنجد از دیرباز در استان بوشهر مرسوم بوده و قدمت کارگاه های ارده سازی با بیش از ۷۰ سال نشان دهنده سابقه دیرینه کشت این گیاه در استان است.

محمدی گفت: مصرفِ کمِ آب یکی از خواص کنجد است به طوری که پس از نخستین آبیاری ۳۰ تا ۴۰ روز نیاز به آب ندارد.

وی افزود: با توجه به مقاومت کنجد در برابر خشکی وگرما، کشت تابستانه مناسبی در استان بوشهر به شمار می‌رود.

کارشناس تحقیقات گیاه پزشکی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر یادآور شد: ۲ تا سه هفته قبل از برداشت کنجد یعنی شهریورماه حمله آفات و بیماری ها آغاز می شود.

محمدی اظهار داشت: آفات رایج کنجد شامل مگس سفید، زنجرک ها و بیماری ها شامل بوته میری فوزاریومی، پوسیدگی زغالی و فیلودی یا گل سبز است.

وی اضافه کرد: فیلودی از بیماری هایی است که خسارت فراوانی به محصول کنجد وارد می کند و از نظر اقتصادی اهمیت در خور توجهی دارد.

محمدی افزود: این بیماری ماهیت فیتوپلاسمایی داشته و در محل آوندهای آبکش گیاه حضور و فعالیت دارد.

به گفته محمدی از بین حشرات موجود در مزارع کنجد تنها یک گونه زنجرک است که عامل بیماری را انتقال و باعث توسعه و گسترش آن می شود.

وی یادآور شد: بوته هایی که در اوابل فصل و قبل از گلدهی آلوده شوند، کوتولگی همراه با زردی برگ ها را نشان می دهند.

محمدی ادامه داد: در بوته های آلوده در مرحله گلدهی رشد جوانه های جانبی ساقه، سبز شدن و برگ سانی اجزای گل، رشد جوانه های داخل گل و جارووک انتهای ساقه مشاهده می شود.

وی بیان کرد: سایر نشانه های مهم بیماری بعد از گلدهی علاوه بر سبز و عقیم شدن گل، شکافتن و تغییر شکل کپسول هایی است که قبل از آلودگی تشکیل شده اند، سبز شدن بذر در داخل این گونه کپسول ها و وجود ترشحات صمغ مانند تیره رنگ روی قسمت های هوایی گیاه کنجد است.

کارشناس تحقیقات گیاه پزشکی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر گفت: بسته به منطقه و تاریخ کاشت میزان آلودگی به بیماری متغیر است برهمین اساس تنظیم تاریخ کاشت یکی از روش های مؤثر، سالم و اقتصادی برای کنترل بیماری های ناقل دار از جمله بیماری های فیتوپلاسمایی است.

محمدی افزود: نتایج آزمایشات مزرعه ای و ارزیابی های مشاهده ای در استان مؤید این مطلب است که درصد آلودگی بوته ها به بیماری فیلودی در تاریخ های دیرکاشت کمتر بوده است که نشان از تأثیر بالای تاریخ دیر کاشت بر کاهش بیماری دارد و بالطبع بالاترین عملکرد را در هکتار دارا خواهند بود بطوریکه افزایش در عملکرد بذر در فصل مرطوب تا پنج برابر فصل خشک گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه مناسب ترین زمان برای کاشت این محصول در استان بوشهر دهه ی اول تیر ماه تا اواسط آن توصیه شده است گفت: ارقام زودرس، بی کرک و چند شاخه نیز در مقابل بیماری متحمل هستند به ویژه ارقامی که پس از ۴۰ تا ۵۰ روز به گل می نشینند.

محمدی گفت: از سایر روش های کنترل این بیماری می توان به محلول پاشی با سموم سیستمیک مؤثر (متاسیستوکس با دز یک در هزار) بر علیه حشره ناقل (زنجرک) در طول دوره رویشی و همچنین مرحله گلدهی محصول اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.