مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم گفت: از ۲۲ هزار هکتار باغهای سیب شهرستان سمیرم حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار آن مربوط به ارقام مختلف سیب درختی است.

 مصطفی طایی گفت:  امسال ۱۹۰ هزار تن سیب پاییزه شامل ارقام مختلف رد و گلدن از باغات سمیرم برداشت می‌شود که برعکس سال‌های گذشته، ۲۰ درصد سیب درجه سه یا صنعتی که راهی صنعت فرآوری می‌شود؛ ۶۰ درصد سیب درجه دو و ۲۰ درصد سیب درجه یک و ممتاز است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم تصریح کرد: علت افزایش سیب صنعتی و درجه دو به دو علت تنش گرمایی زراعی شدید تابستان سال گذشته و همچنین تنش آبی است که باعث شد درصد سیب ضایعاتی، صنعتی و درجه دو افزایش پیدا کند.

طایی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال از این ۱۹۰ هزار تن حدود ۵۰ هزار تن به کشورهای هدف صادر شود و ۱۵ درصد از کل تولید، جهت مصارف تازه‌خوری روانه میادین میوه و تره بار شود و مابقی در سردخانه‌های سمیرم، استان و کشور جهت فصل زمستان و عید ذخیره سازی و روانه بازار می‌شود.

وی عنوان کرد: مجموع ظرفیت سردخانه‌های سمیرم حدود ۹۰ هزار تن است که در این فصل بیش از ۵۰۰ نفر کارگر مشغول فعالیت است.

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم اضافه کرد:  تنش گرمایی شدید، تنش آبی و کمبود کارگر در فصل برداشت محصول، همراه با وزش باد شدید است که باعث ریزش سیب تولیدی کشاورزان شده و هزینه‌های زیاد تولید است که باعث شده حاشیه سود کشاورزان کاهش پیدا کند.

طایی تاکید کرد: حدود ۴۰ درصد سیب هنوز به درختان مانده و با شرایط آب و هوایی باعث ریزش و خسارت زیاد به کشاورزان می‌شود.

برچسب ها: برداشت ، سیب ، باغهای ، سمیرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.