استفاده از وسایل حرارتی در فصل سرد سال افزایش می‌یابد و رعایت نکات ایمنی قبل از راه‌ اندازی وسایل گازسوز، در پیشگیری از حوادث بسیار مهم است.

کارشناس مسئول مدیریت خطر حوادث و بلایا معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک رعایت ۱۵ توصیه ایمنی زیر را در استفاده از وسایل حرارتی را ضروری عنوان کرد.

۱- قبل از نصب بخاری از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود و استفاده از بخاری‌های مجهز به سامانه کمبود اکسیژن (ODS) بسیار با اهمیت است.

۲- بررسی نشتی گاز از اتصالات مهم است که این کار را می‌توانید با استفاده از کف آب و صابون انجام دهید.

۳- از مکش مناسب دودکش‌ها مطمئن شوید، تست مکش دودکش‌ها قبل از نصب لوله دودکش بخاری ضروری است که این کار ساده را می‌توانید با شعله ور کردن یک تکه روزنامه و قرار دادن آن مقابل لوله دودکش انجام دهید؛ در صورتی که دودکش بخاری درست کار کند باید شعله آتش را به سمت خود بکشاند.
لازم به یادآوری است شاید دودکش شما سال قبل درست کار کرده باشد ولی این ملاک نیست، زیرا امکان دارد در  این مدتی که از بخاری استفاده نکرده‌اید جسم خارجی درون دودکش قرارگرفته یا کلاهک افتاده باشد.

۴- تمام شیلنگ‌ها باید با بست استاندارد به شیر‌ها و لوله‌های گاز نصب شده باشد.

۵- تمام شیر‌های مرتبط به وسایل گازسوز باید مجهز به سرشیر باشند تا در صورت حادثه به سرعت بسته شوند.

۶- بدون هماهنگی و اطلاع همسایه‌ها اقدام به قطع شیر اصلی گاز واحد‌های دیگر نکنید زیر بعضی از خانواد‌ه‌ها از وسایل گازسوزی استفاده می‌کنند که مجهز به ترموکوپل (مثل سماور گاز) نیست و با یک بار باز و بسته کردن شیر، شعله خاموش و گاز در واحد منتشر می‌شود. 

۷- در صورتی که وسایل حرارتی را روشن و احساس سنگینی و سر درد کردید آن را جدی گرفته و به بررسی و چک وسایل گازسوز و گاز منزل اقدام کنید.

۸- درفصل سرما از پوشاندن تمام درز درب و پنجره به علت گرمتر شدن خانه اجتناب کنید.

۹- قبل از روشن کردن وسایل گازسوز به بالای پشت بام رفته و از وجود کلاهک H مطمئن شوید. (برای دودکش‌های معمولی یا بدون فن)

۱۰- در صورت احتیاج به مشورت می‎توانید با آتش نشانی و یا دفاتر نظام مهندسی مناطق تماس بگیرید.

۱۱- از سالم بودن شیلنگ وسایل حرارتی اطمینان حاصل شود چرا که شاید در طول یک سال گذشته شیلنگ پوسیده شده و دوام خود را از دست داده باشد.

۱۲- استفاده از وسایل گازسوزی که دودکش آن از شیشه و دیوار بیرون داده شده مجاز نیست وزش یک باد شدید می‌تواند مانع از مکش دودکش شود؛ این دودکش‌ها مکش مناسب ندارند و خطر گازگرفتگی را تشدید می‌کنند. 

۱۳- ما خانواد‌ه‌هایی ایرانی عادت داریم که شب کله پاچه را برای صبحانه بار بزاریم و تا صبح اجاق گاز روشن بماند این کار با توجه به تغییر ساختار خانه‌ها از جمله به کار بردن درب و پنجر‌های دو جداره و بدون درز و در نتیجه کمبود اکسیژن و نشر گاز CO خطرناک است. 
 
۱۴- دریچه‌های کوچکی که ۳۰ سانتیمتر زیر سقف آپارتمان‌های شما تعبیه شده دریچه‌های تأمین هوای وسایل گازسوز هستند که هرگز نباید مسدود نشوند.

۱۵- لوله‌های قابل انعطاف یا خرطومی که به عنوان رابط دودکش استفاده می‌شوند، دودکش نیستند؛ امکان اتصال و چفت و بست کامل آنها به وسیله گازسوز و دودکش دیوار وجود ندارد و همچنین به آسانی سوراخ‌های ریزی در بدنه لوله ایجاد شده، گاز CO یا مونواکسیدکربن از محل اتصالات و این سوراخ‌های ریز، نشت می‌کند و سلامت و جان اعضای خانواده را به شدت تهدید می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.