رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: افغانستان وارد یک دوره متفاوتی در حوزه اقتصاد شده و سیاست‌هایی که در دو سال اخیر در پیش گرفته پخته و منطقی است.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: اقتصاد را باید از مسائل سیاسی و امنیتی مصون بدانیم.

محمود سیادت گفت: افغانستان وارد یک دوره بسیار متفاوتی در حوزه اقتصاد شده و سیاست‌هایی که در دو سال اخیر در پیش گرفته سیاست هایی پخته و منطقی و عملی هست و پیشرفت‌های خوبی هم شاهد بودیم اما این مشکلات ناشی از ۴۵ سال جنگ با دو سه سال و با سرمایه داخلی محقق نمیشود.

وی ادامه داد: قطعا افغانستان در کوتاه مدت اجازه بدهد که معادن افغانستان برداشت شود و بخشی از مواد خام تا زمانی که در افغانستان امکان استحصال کامل نیست صادر شود تا یک توان مالی ایجاد و صرف توسعه صنایع معدنی شود.

همچنین افزود: در حوزه کشاورزی باغداری مالداری باید یک مقداری فضا را باز تر کنند و اجازه صادرات محصولات و بدهند. ما به دنبال این هستیم با افغانستان به یک توازن تجاری برسیم، این هم محقق نمیشود مگر اینکه این مواد و موارد را اجازه بدهند به ایران به کشورهای دیگر صادر شود. 

همینطور در حوزه مسائل ترانزیت و به دنبال آن هستیم در چند روز آینده در حاشیه همین نمایشگاه مناطق آزاد تجاری هم حضور پیدا کردند که بتوانیم بحث توسعه ترانزیت و توسعه محور شرق یعنی استان های همجوار با افغانستان و پاکستان به یک هم افزایی برای بهره گیری از فرصت مرز برسیم.

سیادت در پایان گفت: در مجموع ما باید برویم به سمت سرمایه گذاری در داخل افغانستان  و امیدوار هستیم که مسئولان کابل با باز کردن بیشتر فضا و فراهم کردن بیشتر امکانات و فرصت‌ها این شرایط رو برای ما و دیگر خارجی‌های علاقه به سرمایه گذاری در این کشور را فراهم کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.