سید محمدعلی حامد رضوی، کارشناس کتاب، در برنامه زنده صبحانه ایرانی از شبکه دو سیما به معرفی کتاب «پاییز آمد» پرداخت.

سید محمدعلی حامد رضوی، کارشناس کتاب، در برنامه صبحانه ایرانی با معرفی کتاب «پاییز آمد» به نوشته خانم گلستان جعفریان که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده، به ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اثر پرداخت.

او ضمن اشاره به اهمیت تاریخ شفاهی در حفظ خاطرات جنگ تحمیلی، توضیح داد: «این کتاب که به خاطرات خانم فخر السادات موسوی، همسر شهید احمد یوسفی، پرداخته است. شاید در ظاهر مشابه سایر آثار حوزه دفاع مقدس به نظر برسد، اما تفاوت‌های مهمی دارد که آن را از دیگر کتاب‌ها متمایز می‌کند.»

رضوی به داستان زندگی خانم موسوی و شهید یوسفی اشاره کرد و گفت: «خانم موسوی دختری بود که در خانواده‌ای پرجمعیت و مرفه زندگی می‌کرد. او در سن ۱۷ یا ۱۸ سالگی با وجود مخالفت شدید پدر و مادرش با ازدواج با شهید یوسفی، که تنها دارایی‌اش لباس پاسداری‌اش بود، موافقت کرد. خانواده‌اش حتی در مراسم ازدواجشان نیز شرکت نکردند، اما عشق عمیق میان این دو نفر، تمام سختی‌های زندگی پس از ازدواج را برایشان آسان کرد.»

او ادامه داد: «شهید یوسفی دائماً در جبهه بود و خانم موسوی با عشق و اراده‌ای قوی، همه مشکلات را تحمل می‌کرد. برخلاف بسیاری از آثار دفاع مقدس که شهدا را به شکلی غیرقابل‌دسترس و ایده‌آل‌گرایانه به تصویر می‌کشند، در این کتاب شهید یوسفی به عنوان یک انسان معمولی با ویژگی‌ها و نقص‌های انسانی معرفی شده است.»

کارشناس کتاب همچنین به میزان عشق و دل‌دادگی میان این زوج پرداخت و اظهار داشت: «این کتاب فراتر از یک داستان دوران دفاع مقدس است؛ یک داستان عاشقانه‌ی پرشور است که از قالب همسر و همسر بودن فراتر رفته و به روایت دو رفیق دل‌داده تبدیل شده است. مشابه چنین عشقی را فقط در کتاب «نیمه پنهان ماه»، دیده بودم.»

او در ادامه گفت: «خانم فخرالسادات موسوی نه تنها یک زن سنتی نیست، بلکه شخصیتی فعال و مستقل دارد. او پیش از انقلاب در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت داشته و پس از انقلاب نیز به تنهایی و کنار همسرش در مسیر انقلاب قدم برداشته است. این استقلال و فعالیت‌ها در آن زمان بسیار پیشرو و شجاعانه به نظر می‌رسد.»

سید محمدعلی حامد رضوی در پایان به توانمندی خانم گلستان جعفریان در نگارش این کتاب اشاره کرد و گفت: «خانم جعفریان سه سال تمام، ماهی یک‌بار از تهران به زنجان سفر می‌کرد تا خاطرات خانم موسوی را به زیبایی به نگارش درآورد. این کتاب، با ضرباهنگی سریع و جذاب، نه آن‌قدر احساسی است که دلتان را بزند و نه خشک و تاریخی که حوصله‌تان سر برود. امیدوارم بینندگان برنامه نیز از این کتاب لذت ببرند و آن را بخوانند.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار