نشست بررسی ابعاد حقوقی حملات تروریستی به‌ حرم مطهر شاهچراغ (ع) همزمان با سالروز حمله دوم تروریستی به این مکان مقدس با حضور مسئولان قضایی، اجرایی و تقنینی کشور در شیراز برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری در نشست بررسی «ابعاد حقوقی حملات تروریستی به حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم (ع)» با اشاره به فرا رسیدن دومین سالگرد حمله تروریستی ددمنشانه به خدام و زائران سومین حرم اهل‌بیت علیهم السلام، گفت: این شهدا مظلومانه در این نقطه توسط گروه تکفیری داعش به خاک و خون کشیده شدند و خون آنها ناجوانمردانه در کنار مضجع شریف سیدالشهدای فارس، حضرت سیدالسادات الاعاظم احمد بن موسی (ع) بر زمین جاری شد.

او افزود: این حرم مطهر در دو نوبت مورد هجمه تروریستی گروه‌های تکفیری داعش قرار گرفت، که اولین حمله در 4 آبان 1401 و دیگری در 22 مرداد 1402 به وقوع پیوست که در مجموع 15 نفر از بهترین شهروندان عزیز ما به شهادت رسیدند؛ که از کودک 7 ساله تا خادم پیشکسوت 80 ساله جز این شهدا هستند از همه اقشار و چند استان کشور.

کلانتری ادامه داد: حقیقتا بعد از شهادت این عزیزان زمانی که زندگی آنها را جستجو و مورد تدبیر قرار دادیم متوجه شدیم که آن‌ها جز ستارگان درخشانی بودند که خداوند از میان امت ما انتخاب کردند، هر کدام از دیگری بهتر و برتر، خداوند برای مقام عظمای شهادت بهترین‌ها و برگزیدگان امت را انتخاب می‌کند؛ که مطابق با این تعبیری است که امام علی (علیه السلام) فرمودند: «جهاد دری از در‌های بهشت است که خداوند آن را بر روی اولیای خاص خود گشوده است».

او در ادامه با بیا اینکه این شهدای عزیز انسان‌های برگزیده، پاک و مومن بودند، که برای عبادت، بندگی و زیارت به حرم حضرت شاه چراغ (ع) پناه آورده بودند و این گونه به صورت وحشیانه به خاک و خون کشیده شدند، در باب حملات تروریستی به حرم حضرت شاهچراغ به ذکر چند نکته پرداخت.

وی افزود: اولین نکته این که عاملان مستقیم در جریان هر دو حمله چند نفر از اتباع کشور‌های بیگانه بودند که هیچکدام از آنها ایرانی نبودند؛ هم کسانی که پشتیبان و واسطه آن‌ها بودند و هم کسی که به صورت مستقیم اقدام به تیراندازی کرده بود، افرادی بودند که بدون هرگونه مجوز قانونی و به قصد کشتار وارد ایران شده بودند؛ نوع عملیات آنها عملیات انغماسی بوده؛ عملیاتی که بیشترین گشته و تلفات انسانی را داشته باشد و موجب ایجاد رعب و وحشت شود.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) به دومین نکته اشاره و افزود: گروه تکفیری داعش رسما مسئولیت هر دو حمله را بر عهده گرفت و در بیانیه‌های رسمی، سایت‌ها و خبرگزاری‌های خود آن را منتشر کردند و حتی فیلم‌هایی را که به عنوان بیعت از عاملان ترور، خودشان ضبط کرده بودند منتشر کردند. یک جریان تکفیری که در نوع خود وحشیانه‌ترین نوع اقدام تروریستی عصر ما بوده، بعد‌ها که جریان غزه و لبنان پیش‌آمد بیشتر متوجه این نکته شدیم که نوع ترور‌های گروه داعش مشابه همین سبکی است که رژیم غاصب صهیونیستی بر سر مردم بی‌گناه و مظلوم غزه و لبنان ایجاد می‌کند یعنی همین تلفات گیری، کشتار و ایجاد رعب و و حشت آن هم در یک مقیاس بزرگتر، یک تروریسم دولتی که امروزه همه شاهد آن هستیم.

کلانتری با اشاره به نکته سوم با طرح این پرسش که گروه داعش را چه کسی و چه دولتی بوجود آورده است؟ گفت: بر اساس فهم خودمان از فضای سیاسی متوجه می‌شویم که این کار استکبار جهانی یعنی آمریکا است، تا اینکه کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل آمریکا که در راس قدرت هم بودند به روشنی اعلام کردند که ما آمریکایی‌ها گروه داعش را ایجاد کردیم و این مسئله‌ای نیست که بخواهند در اسناد محرمانه بیان بشود و در جلوی دوربین دولت مردان آمریکایی با صدای بلند به تمام دنیا اعلام کردند که ما هزینه کردیم و این گروه را بوجود آوردیم؛ و در جایی دیگر که اعلام کردند هفت تریلیون دلار هزینه کردیم برای اینکه جعرافیای سیاسی منطقه خاورمیانه و یا غرب آسیا را برهم بریزیم؛ یک بخشی از هزینه‌های اعلام شده صرف گروه داعش می‌شود که قبل از آن طالبان را ایجاد کردند بودند که در ابتدای ایجاد این گروه این چنین جنایاتی را شاهد بودیم، گروه القاعده و مشابه اینها، ده‌ها گروه تروریستی را بوجود آورده بودند که آنها را به جان مردم مظلوم این منطقه انداختند، یعنی این نقطه مرکزی آسیا که یک منطقه زر خیز و منطقه‌ای است که به لحاظ سیاسی بسیار مهم می‌باشد. این دلار‌ها را هزینه کردند تا این وضعیت سیاسی را برهم بریزند که البته جمع‌بندی همه این اقدامات مقابله با انقلاب اسلامی ایران است.

او بیان کرد: مقابله با جبهه مقاومت، انقلاب اسلامی ایران و مقابله با رشد و توسعه تفکر مبتنی بر اسلام ناب محمد(ص) که این بر‌آمده از حرکت انقلاب اسلامی در جهان است؛ همه هدف متوجه این نکته است امروز هم پرده‌ها کنار رفته و خود دولت آمریکا و سگ هار آنها یعنی رژیم صهیونیستی در منطقه ما با همه وجود و با اعلام رسمی با تمام تجهیزات درگیر همین هدف یعنی مقابله با انقلاب اسلامی هستند که این یک هدف نهایی است؛ یا بهتر بگوئیم مقابله با توسعه، ترویج و تثبیت ارزش‌های اسلام ناب در این منطقه و کل جهان هستند.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) بیان کرد: البته همه ما، همه مردم ایران وجهان واقف هستیم که همه جریان‌های تروریستی دست ساخته استکبار و صهیونیسم و همه جریان امروز صهیونیست بین‌الملل هرچه تلاش کردند و دلار‌های بیشتری را هزینه کردند، امروز شاهد رشد و پیشرفت بیشتر تفکر انقلاب اسلامی در دنیا هستیم یعنی اگر آنها کار هم نکنند و دست روی دست بگذارند بازنده هستند، اگر هجمه هم وارد کنند باز هم بازنده هستند؛ بعضی‌ها از جریان مقاومت در دنیای اسلام به عنوان یک ناتو و قدرت جدید یاد کرده‌اند که هم قدرت نظامی و هم قدرت فرهنگی دارد که این هم روز‌به‌روز در دنیا در حال پیشرفت است که البته این اراده خداوند است.

کلانتری با اشاره به بررسی دو بُعد از حمله تروریستی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، بیان کرد: یک بُعد فرهنگی است که مشخص است که برعهده چه کسی است؛ مقام معظم رهبری فرمودند: تبیین این واقعیت‌ها جزو وظایف فعالان بخش‌های هنری-تبلیغی و نگارشی و همه دستگاه‌های فرهنگی است که در این زمینه ایشان فرمودند: «این قضیه را هم نباید بگذارند فراموش بشود. البتّه فراموش نمیشود، اما بایستی دستگاه‌های فرهنگی ما، دستگاه‌های رسانه‌ای ما، عناصر هنری ما، این قضیّه را مثل قضیه‌ی عاشورا، مثل قضایای گوناگون تاریخی، نگه دارند، بزرگ کنند، ترسیم کنند، آیندگان بفهمند.».

او ادامه داد: بُعد دیگر مسئله حقوقی آن است که این نباید از نگاه ما نیز مغفول بماند که مقام معظم رهبری در این مورد فرمودند: «علاوه بر عاملان جانی و خیانتکار، پشتیبانان اصلی و بوجود آورندگان داعش نیز در این جنایت شریک هستند. آنها آن‌قدر دروغگو، سیاه‌دل، رسوا و منافق هستند که در حرف، پرچم حقوق بشر را بالا می‌برند، اما در عمل، گروه‌های خطرناک تروریستی را بوجود می‌آورند».

تولیت حرم مطهر از حقوقدانان سراسر کشور، هزاران وکیل و حقوق‌دان مومن و انقلابی در قوه قضائیه و در دستگاه‌های دیگر خواست تا که به صورت آزاد باید این بُعد قضیه را مورد توجه قرار بدهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار