جمعی از اهالی روستای خورهه محلات با گلایه از نحوۀ بهره برداری از معدن سنگ خواستار رسیدگی مسئولان برای جلوگیری از آسیب به این روستا شدند.

روستای تاریخی خورهه به آثار تاریخی مهم و با ارزشی، چون معبد خورهه، باغات انار و حیاط وحش بکر و زیبا شناخته شده است.
خبرنگار ما به دنبال تجمع اهالی روستای خورهه شهرستان محلات مبنی بر آسیب زیست محیطی و آسیب بصری به آثار تاریخی روستا به دلیل حفاری در معدن سنگ تمبوسه در نزدیکی روستا و انعکاس آن از خبرگزاری صداوسیما عازم این روستای تاریخی شد.
اهالی روستا بهره برداری از معدن سنگ در نزدیکی محوطه تاریخی شهریاری و محوطه تاریخی معبد خورهه را موجب آسیب به منظر این آثار تاریخی و موجب کاهش گردشگر دانسته واز بی‌مهری‌ها در نگهداری از این اثار تاریخی هم گلایه دارند.
اهالی همچنین بهره برداری از این معدن در نزدیکی روستا را باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی همچون ریزگرد‌ها، آسیب به منابع آب زیرزمینی به دلیل استفاده از انفجار در بهره برداری و استخراج، آسیب به مزارع کشاورزی و ابنیه روستایی می‌دانند و خواستار تعطیلی این معدن هستند.
مدیر میراث فرهنگی شهرستان محلات با قدردانی از مردم فرهنگ دوست روستای خورهه گفت: به دنبال اعتراض مردم این روستا سه تیم کارشناسی از مرکز استان موضوع معدن را بررسی کرده و در گزارش‌های خود تعدی به حریم محوطه حفاظت شده و تاریخی شهریاری را تأیید نکردند لذا موضوع بهره برداری معدن از نظر این اداره بلامانع اعلام شده است.
مدیرکل صمت استان مرکزی با برشمردن مراحل واگذاری بهره برداری معادن و تأکید بر طی شدن این مراحل توسط بهره بردار معدن تمبوسه خورهه بررسی مجدد موضوع را در جلساتی باحضور کارشناسان میراث فرهنگی امکان پذیر دانست.

برچسب ها: خورهه ، روستا ، معدن ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.