رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بیش از ۴۰ هزار مشاور املاک در سه ماه اجرای طرح ثبت «معاملات اموال غیرمنقول» به سامانه «کاتب» متصل شده‌اند که این آمار قابل توجه است.

 حسن بابایی در نشست تخصصی بررسی قانون الزام ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول افزود:، اما باید کارشناسی شود که چرا کمترین میزان اتصال مشاوران املاک به سامانه کاتب به میزان ۱۵ درصد، یعنی نزدیک به دو هزار دفتر مربوط به خراسان رضوی است.

وی با اشاره به سابقه قانونی و کارشناسی قانون الزام ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول اظهار کرد: قانون محصول یک فرایند کارشناسی است و سال‌ها زمان می‌برد تا یک قانون به تصویب برسد و اجرا شود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: قانون الزام ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ زیرا در واقع، سال ۱۳۹۵ بود که پیش‌نویس آن در کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی مطرح شد و فرآیند بررسی آن در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: از آن زمان تاکنون این قانون بیش از پنج نوبت به شورای نگهبان ارجاع شد، اما با مخالفت این ناظر قانونی به مجلس بازگشت تا درباره آن کارشناسی بیشتری صورت بگیرد؛ بنابراین اگر امروزه شاهد اجرای آن هستیم، باید بدانیم که بررسی این قانون افزون بر هشت سال زمان برده و همه جوانب آن اندیشیده شده است.

بابایی ثبت‌نشدن یک سند را همیشه محل بروز اختلافات دانست و گفت: در این سال‌ها صد‌ها هزار پرونده با موضوع فروش یک زمین به چند نفر توسط یک فرد کلاهبردار تشکیل شد، به‌طوری که فردی با استناد به یک سند عادی، زمینی را به چند نفر می‌فروخت تا هرکدام از آنها در ادامه مدعی مالکیت شوند و گره‌های کور قضایی شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: با کمال تاسف امروز از نظر بسیاری از مردم، مشاوران املاک فقط واسطه برای یک معامله هستند که سوژه‌های داخل دفتر خود را به خریدار معرفی می‌کنند. حتی خیلی‌ها بر این باورند که مشاوران املاک هم دست کلاهبرداران هستند و برای فروش‌های غیرقانونی، مشتری پیدا می‌کنند، این حرف‌ها اشتباه است و در شأن این عزیزان نیست.

قانون معاملات اموال غیرمنقول از فروش زمین به چند نفر جلوگیری می‌کند

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: شایسته نیست مشاوران املاک ما برای هر معامله نگران باشند که مبادا این فروش برایشان مشکل‌ساز شود، به همین دلیل قانون الزام ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول جایگاه این عزیزان را تا حد یک دفتر قانونی ارتقا داده است، دسترسی به جزییات دقیق اسناد ملکی ایجاد کرده و از فروش یک زمین به چندنفر جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ هزار مشاور املاک کشور به‌زودی به سامانه رسمی ثبت اموال غیرمنقول متصل خواهند شد، تصریح کرد: تا پیش از اجرای قانون جدید سالیانه ۳۰۰ هزار معامله خلاف قانون در کشور منعقد می‌شد و هرکدام از اینها حتی چندین پرونده را در محاکم قضایی تشکیل می‌داد و رسیدگی به آنها حداقل پنج‌سال زمان می‌برد، اما با اجرای این طرح در صورتی که مشاوران املاک همکاری کنند، بخش قابل‌توجهی از این چالش‌ها برطرف خواهد شد.

بابایی تأکید کرد: در شرایط فعلی، این انتظار از پلیس اماکن خراسان رضوی وجود دارد که نظارت خود را شدیدتر کند تا کسانی که خواهان فعالیت در همین بستر غیرشفاف هستند، مشخص شوند، باید در این باره آموزش‌های کافی ارائه شود، زیرا سامانه جدید هیچکدام از اختیارات فعلی را محدود نمی‌کند و کمک حال مشاوران املاک خواهد بود.

وی گفت: از روز سوم تیرماه امسال تا امروز یک میلیون و ۴۴۰ هزار سند اموال غیرمنقول به ثبت رسیده که نزدیک به ۲۰۰ هزار مورد از آنها مربوط به معاملات بوده و مابقی به‌دلیل اقدام مردم برای ثبت سند صورت گرفته است، مردم نگران نباشند، زیرا قانون الزام فقط مربوط به معاملات است و ثبت سند نیاز به استفاده از سامانه کاتب ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار