رئیس‌جمهور پس از سفر دو روزه به روسیه و بازگشت به کشور گفت: بریکس نشان داد که می‌تواند تحریم‌های آمریکا را خنثی کند.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان بعد از ورود به کشورمان پس از سفر به روسیه و حضور در اجلاس گروه بریکس اظهار کرد: در این ۴۸ ساعت سفر به روسیه  دستاورد‌های خوبی داشتیم. این سفر اولین بریکسی بود که به عنوان عضو اصلی در آن شرکت کردیم.

وی گفت:‌ وظایف و رسالت‌های بریکس ۳ پایه داشت. اولین امنیت ملی کشور‌ها، دومین بحث اقتصادی و اجتماعی و دیگری بحث مردم، مشارکت‌های مردمی و بحث مالی بود.

وی افزود: نکته مهم این است که یکجانبه‌گرایی که آمریکا برای ارز و دلار ایجاد کرده و بسیار راحت همه را تحریم و مشکلات اقتصادی ایجاد می‌کند، برای بسیاری از کشور‌ها ناپسند بود. در این اجلاس بریکس بیش از ۳۰ کشور داوطلب حاضر بودند. همچنین روسای سازمان‌های بین المللی و رئیس سازمان ملل متحد نیز در این اجلاس شرکت کردند.

وی ادامه داد: صندوق بین المللی پول و صندوق جهانی، سیاست‌های آمریکا را دنبال می‌کند. بحث‌هایی داشتیم که بتوانیم صندوق دیگری ایجاد کنیم تا کشور‌ها با کمک یکدیگر سیاست‌های کنونی آمریکا را خنثی کنند.

بریکس می‌تواند تحریم‌های آمریکا را خنثی کند

پزشکیان گفت:‌ بریکس در این اجلاس قدرت خود را به جهان نشان داد که می‌تواند تحریم‌های آمریکا را خنثی کند و از طرف دیگر فرصت خوبی بود تا با روسای جمهور کشور‌های مختلف گفت‌وگوی‌های مهمی داشته باشیم. در این اجلاس گفت‌وگو‌های سازنده‌ای هم داشتیم.

وی تاکید کرد:‌ یکی از بحث‌هایی که با مصر‌ی‌ها داشتیم برای ما جالب بود. آن‌ها می‌گفتند اروپایی‌ها چهره‌ای از شما نشان می‌دهند که با واقعیت شما  بسیار فرق دارد و شما باید ارتباظ خود را با کشور‌های عربی بیشتر کنید. امیر امارات نیز  از حضور در ایران به شدت استقبال کرد و او هم معتقد بود که باید مشکلات را خودمان حل کنیم و اجازه دخالت دیگران را در مسائل خود ندهیم.

رئیس‌جمهور در انتها گفت:‌ امیدواریم دستاورد‌های خوبی با کشور‌های همسایه داشته باشیم. با چین، روسیه، ترکیه، بلاروس و سایر کشور‌ها گفت‌وگو داشتیم و این گفت‌وگو‌ها برای ما فرصت طلایی بود. تصور می‌کنم اگر آن چیزی که در این اجلاس بحث کردیم عملیاتی و گفت‌وگو‌ها اجرایی شود، توطئه‌های آمریکا و طرفدارانش به مرور خنثی خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار