کارشناس هواشناسی گفت: با توجه به بیشینه سرعت باد شمال غربی به افزایش ارتفاع موج دریا تا ۲ مترهشدار داده می‌ شود.

سعیده خوارزمی گفت: امروز در سواحل و جزایر استان در ساعات صبح مه رقیق و در طول روز غبار محلی پیش بینی می شود.

وی افزود: تا قبل از ظهر با نفوذ یک توده بارشی از جنوب غرب، در مناطق دریایی و سواحل (بویژه جزایر خلیج فارس در محدوده سیری و بوموسی) رگبار باران و رعدوبرق و تندبادلحظه ای پیش بینی می شود.

کارشناس هواشناسی گفت: همچنین در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در ارتفاعات و مناطق مستعد استان افزایش ابر بااحتمال رگبار پراکنده باران و رعد و برق پیش بینی می شود و در مناطقی که شرایط بارشی مهیا نیست، ناپایداری به صورت تند باد لحظه ای، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا رخ خواهد داد که توصیه می شود از صعود به ارتفاعات و قرارگیری در حریم و بستر رودخانه های فصلی خودداری شود.

 محمد کاملی دیرستانی  رییس اداره هواشناسی قشم  هم با توصیف پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان و جزیره قشم افزود: طبق تحلیل نقشه ها و مُدل های هواشناسی روز جاری، در سواحل و جزایر استان در ساعت های صبح مه رقیق و در طول روز غبار محلی پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: تا قبل از ظهر با نفوذ یک توده بارشی از جنوب غرب، در مناطق دریایی و سواحل (به ویژه جزایر خلیج فارس در محدوده سیری و ابوموسی) رگبار باران، رعدوبرق و تندبادلحظه ای مورد انتظار است.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم با اشاره به اینکه در ساعت های بعدازظهر و اوایل شب در بلندی ها و مناطق مستعد استان افزایش ابر با احتمال رگبار پراکنده باران و رعدوبرق پیش بینی می شود، توضیح داد: در این مدت در مناطقی که شرایط بارشی مهیا نیست، ناپایداری به صورت تند باد لحظه ای، خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا رخ خواهد داد که توصیه می شود هرمزگانی ها از صعود به بلندی ها و قرارگیری در حریم و بستر رودخانه های فصلی خودداری کنند.

کاملی دیرستانی اضافه کرد: بر اساس پیش بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده نگری دریا، امروز خلیج فارس با وزش بادهای نسبتا شدید شمال غربی مواج خواهد بود و سرعت باد به محدوده ۴۵ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا تا ۲۰۰ سانتی متر خواهد رسید؛ همچنین وقوع تندباد لحظه ای همراه با رگبار باران و رعدوبرق در برخی مناطق پیش بینی می شود.

وی با بیان اینکه در ساعت های صبح دریای عمان و نیمه شرقی تنگه هرمز با افزایش بادهای جنوب شرقی متلاطم پیش بینی می شود، گفت: بیشینه سرعت باد در محدوده ۳۵ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا تا ۱۲۰ سانتی متر خواهد رسید؛ اما در ساعت های بعدازظهر با تغییر سوی جریانات، وزش بادهای نسبتا شدید جنوب غربی - شمال غربی با سرعتی در محدوده ۴۰ کیومتر بر ساعت به ویژه در تنگه هرمز پیش بینی می شود.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم بیان کرد: وزش بادهای نسبتا شدید جنوب غربی تا شمال غربی طی روز شنبه پنجم آبان ماه نیز به ویژه در خلیج فارس ادامه خواهد داشت و از بعدازظهر یکشنبه تا پایان روز سه شنبه هشتم آبان ماه با شدت بیشتر در بیشتر نقاط دریایی استان تداوم خواهد داشت و سبب مواج شدن مناطق دریایی استان به ویژه خلیج فارس خواهد شد.

وی اظهار کرد: از این رو توصیه می شود در این مدت شناورهای سبک، صیادی و تفریحی از رفت و آمد دریایی در این مناطق خودداری کنند و تمهیدات لازم در بنادر استان به ویژه بنادر غربی صورت پذیرد.

کاملی دیرستانی تصریح کرد: با توجه به وزش بادهای شدید در نیمه غربی خلیج فارس توصیه می شود از آمد و شد دریایی به استان های همجوار (بوشهر و خوزستان) و همچنین تردد به کشورهای حاشیه خلیج فارس خودداری شود.

وی افزود: در این مدت به لحاظ دمایی نوسانات دمایی، تغییرات یک تا ۲ درجه ای خواهد داشت.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم کمینه دما و بیشینه رطوبت را در ایستگاه هواشناسی (فرودگاه قشم) ۲۴ درجه و ۸۵ درصد و شهر قشم را ۲۸ و ۸۶ درصد اعلام کرد.

برچسب ها: هواشناسی ، خلیج فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.