رئیس مرکز خشکسالی گفت: براساس مدل‌های اقلیمی، در این هفته شرایط کشت برای برخی استان‌ها مساعد است و کشاورزان غرب کشور هم باید تا ۲ هفته آتی کشت را به تاخیر بیندازند.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: هم اکنون بارندگی ها به جز معدود استان‌های مرکز البرز همچون البرز، تهران و تا حدودی مازندران، گلستان و گیلان البارندگی‌ها در کشور کمتر از نرمال است.

به گفته او، وضعیت دما تا قبل از موج جدید بارشی ۱.۵ تا ۲ درجه بالاتر از نرمال بود و با ورود موج سرد و خنک دما تا اواسط هفته آینده نرمال و زیرنرمال است. همچنین بارندگی‌ها در این هفته در نوار شمالی کشور در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان بارندگی‌ها بد نیست.

وظیفه ادامه داد: طی ۲ هفته آینده غرب کشور شامل کردستان و کرمانشاه بارش دریافت می‌کنند که براین اساس این مناطق مستعد کشت پاییزه است.

بارندگی های فصل پاییز کمتر از نرمال خواهد بود

رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه ال نینو تمام شده است افزود: هم اکنون لانینو در حال توسعه است که براین اساس امسال به سمت فاز سرد می‌رویم که گاهی اوقات ۳ سال در فاز سرد، یک سال فاز خنثی و ۲ سال فاز گرم است، هرچند به طور کلی  بارندگی‌ها کمتر از نرمال است.

به گفته او، اغلب مدل های عددی نشان می‌دهد که بارش پاییز و نیمه اول زمستان تحت تاثیر لانینا کمتر از نرمال است، هرچند  از نظر بارندگی بارش ضعیف‌تر از نرمال است، اما از پاییز سال قبل بهتر خواهد بود.

رئیس مرکز خشکسالی از تاخیر کشت در برخی استان‌ها خبر داد و گفت: با توجه به شرایط کنونی بارندگی ها، کشاورزان دیم کار بایدتا حدودی کشت را به تاخیر بی‌ندازند و مابقی کشاورزان بر مبنای پیش بینی‌های هفتگی اقدام به کشت کنند.

کشاورزان برخی استان ها برای آغاز کشت پاییزه عجله نکنند

 او با بیان اینکه چشم انداز پاییز و نیمه اول زمستان کم بارشی است، افزود: براساس نقشه های هواشناسی، انتظار کم بارشی ۴۰ تا ۵۰ درصدی در فصل پاییز و نیمه اول زمستان داریم، از این رو به کشاورزان توصیه می شود که تا دریافت بارش های ابتدایی برای شروع کشت عجله نکنند.

وظیفه ادامه داد: براساس مدل های اقلیمی  طی این هفته استان‌های بوشهر، کهیگلویه و بویر احمد، فارس و جنوب چهارمحال  و بختیاری بارش‌های خوبی دریافت می‌کنند که براین اساس شرایط برای کشت مساعد می‌شود و از طرفی استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی هم شرایط برای کشت دیم دارند.

رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه کشاورزان غرب کشور کشت محصولات را باید ۲ هفته ای به تاخیر بی‌ندازند، گفت: در شرایط مرکزی شرایط برای کشت مناسب نیست و زمان بیشتری باید منتظر بمانند تا بارش دریافت کنند، اما بخش های شمال غرب و نوار شمالی بارش خوبی خواهند داشت.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار