رئیس جمهور روسیه می‌گوید مسکو مایل به ادامه روند ارسال گاز به اروپا از طریق اوکراین است؛ اما کی‌یف تمایلی نشان نمی‌دهد. 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که مسکو آماده است تا پس از پایان قرارداد فعلی ترانزیت گاز، به پمپاژ آن از طریق اوکراین ادامه دهد اما نشانه‌هایی را می‌بیند که کی‌یف ممکن است مایل به تمدید قرارداد نباشد.

به گزارش رویترز، پوتین در ادامه تاکید کرد که روسیه آماده است تا در صورت نیاز، از چندین مسیر جایگزین به عرضه گاز به اروپا ادامه دهد.

قرارداد ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۴ (۱۱ دی ماه) به پایان می‌رسد و اوکراین اعلام کرده که نمی‌خواهد آن را تمدید کند.

عرضه گاز روسیه به اروپا از خاک اوکراین نسبتاً اندک است. روسیه در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز از طریق اوکراین ارسال کرد که حدود ۸ درصد متوسط صادرات گاز آن در سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۹ است. خط لوله‌ای که گاز روسیه را به اوکراین می‌فرستد متعلق به دوره شوروی است. این خط لوله گاز را از منطقه کورسک در غرب روسیه به اوکراین و از آن جا به اسلواکی می‌فرستد. در اسلواکی، این خط لوله به چند شاخه تقسیم شده و به جمهوری چک و اتریش می‌رود. 

در حالی که حجم گاز ارسال شده از طریق این خط لوله اندک است، اما این موضوع همچنان یک معضل برای اتحادیه اروپا است. برخی اعضای اتحادیه مانند فرانسه و آلمان می‌گویند که دیگر گاز روسیه را خریداری نمی‌کنند، اما موضع اسلواکی، مجارستان و اتریش که روابط نزدیک‌تری با مسکو دارند، این رویکرد را به چالش می‌کشد.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار