محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: درآمد خالص حاصل از برداشت صمغ آنغوزه در سطح یک هکتار حدود 2 هزار میلیون ریال برآورد می‌شود.

یوسف عسکری از کشت گیاهان مرتعی به منظور مدیریت بهینه منابع آبی و در راستای برنامه اصلاح الگوی کشت و ارتقاء عملکرد در مناطق سردسیری کشور خبر داد و گفت: آنغوزه با نام علمی (Ferula assa-foetida L) از خانواده Apiaceae با نام محلی گنبو یا بو گنده یکی از گیاهان انحصاری ایران است. 

این گونه در مناطق کوهستانی و در دامنه‌های ارتفاعات اغلب صخره‌ای در نقاط مختلف استان‌های یزد، هرمزگان، اصفهان، خراسان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد می‌روید.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اندام اصلی و مورد استفاده این گیاه ریشه آن است که از آن صمغ تهیه و در سال چهارم یا پنجم رویش طبق روش‌های تجربی پیچانده و خشک می‌شود تا اینکه کنده (ریشه) آن آماده بهره برداری شود.

وی عنوان کرد: بسته به شرایط کُنده و همچنین شرایط محیطی، هر کنده سالانه بین ۱۵ تا ۲۱ مرتبه تیغ زده می‌شود تا صمغ آن کاملاً جمع آوری شود. 


یوسف عسکری گفت: از هر بوته گیاه آنغوزه بین ۵۰ تا ۱۵۰ گرم شیرابه یا صمغ برداشت می‌شود به نحوی که بسته به تراکم کشت در منطقه، از هر هکتار بین ۱۰۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم صمغ استحصال می‌شود.


عسکری افزود: یکی از مهمترین خواص آنغوزه مقوی معده است و درمان زخم معده و تسکین درد آن از دیگر خواص آنغوزه برای معده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.