در آیینی و با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام و جمعی از مسئولان، دادگاه‌های صلح مرکز استان ایلام افتتاح شد.

در آیینی و با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام و جمعی از مسئولان، دادگاه‌های صلح مرکز استان ایلام افتتاح شد. این مراکز امروز شنبه با حضور حجت الاسلام " اله کریمی تبار" نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، "علی‌محمدی" رئیس کل دادگستری ایلام، کارکنان و اعضاء شورای حل اختلاف و هیئت‌های صلح، دادگاه صلح مرکز استان راه اندازی شد.

پیش از این دادگاه‌های صلح در تمام حوزه‌های قضایی شهرستان‌های استان ایلام راه‌اندازی شده بود و امروز ۶ شعبه دادگاه صلح در مرکز این استان راه‌اندازی شد.

دادگاه صلح، نهاد جدیدی است که به موجب قانون شوراهای حل اختلاف سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده و از جهت صلاحیت، این نهاد متفاوت از دادگاه های عمومی است.

طبق قانون جدید، دادگاه صلح تمامی صلاحیت‌های شورای حل اختلاف بر اساس قانون سابق، مضاف بر صلاحیت‌های جدیدی که قانونگذار برای آن پیش بینی کرده را داراست.

دعاوی در صلاحیت دادگاه صلح، ترکیبی از دعاوی حقوقی، کیفری و خانواده است و فلسفه وجودی این دادگاه، ترویج و توسعه هر چه بیشتر صلح و سازش در میان مردم است.

دادگاه صلح، صلاحیت رسیدگی به دعاوی مالی تا یک‌صد میلیون تومان، دعاوی در خصوص جهیزیه، مهریه و نفقه، دعاوی حصر وراثت، دعاوی در خصوص اصلاح شناسنامه و مدرک تحصیلی و غیره.. را دارد و در حقیقت این دادگاه صلاحیت بررسی پرونده‌های مختلف ۲۲ عنوان حقوقی را دارا است.

رفع اطاله دادرسی، سرعت در رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده‌ها از جمله مزیت‌های دادگاه صلح بوده و این دادگاه در امور کیفری، حقوقی و خانواده دارای صلاحیت رسیدگی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.