رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی و فرونشست زمین باید توسعه کشت در اراضی دشت قزوین ممنوع شود و به سمت افزایش بهره وری و تولید کیفی با منابع موجود حرکت کنیم.

علی رحمانی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین در دومین رویداد ملی فناورانه استان گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی و فرونشست زمین دیگر توسعه کشت اراضی در قزوین منطقی نیست و بایستی با روش‌های فنآورانه و شرکت‌های دانش بنیان به سمت افزایش بهره وری و تولید کیفی با منابع موجود حرکت کنیم.

رحمانی افزود: تراکم سرمایه گذار در کشاورزی کم است، چون اراضی بزرگ و بالای ۵۰ و ۱۰۰ هکتاری کم داریم و خرد شدن اراضی قدرت منابع مالی را کاهش داده و تراکم سرمایه پایین است.

وی بیان کرد: اگر در بخش صنعت اتفاقات بزرگتری رخ می‌دهد ناشی از وجود صنایع بزرگ است، اما در کشاورزی بیشتر سرمایه گذاران خرد هستند و باید برای آن تدبیر کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین یادآورشد: در موضوع روش‌های تولید مقالات و در طراحی ماشین آلات کار‌های خوبی شده، اما به نظر می‌رسد ارزش افزوده بیشتری در کشاورزی نصیب کشاورز و بهره بردار نمی‌شود لذا توصیه می‌کنیم در بخش تحقیقات در دو موضوع متمرکز شوید.

رحمانی یادآورشد: افزایش بهره وری در بخش کشاورزی با اتکا به راهکارهایی، چون صنعت بسته بندی و فرآوری‌ها و نیاز بعدی تعلق و رسیدن این بهره وری به کشاورزان است تا ارزش افزوده به بهره برداران رسیده و آنها راضی شوند.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری قزوین یادآورشد: کشاورزان از مالیات معاف هستند، اما حمایت فقط معافیت نیست و باید در عرصه‌های دیگر هم بیشتر شود تا به ثبات و روش‌های جدید در کشاورزی منجر شده و درآمد‌ها نیز بیشتر شود و در نهایت شاهد کم شدن مصرف آب نیز باشیم.

وی گفت: مهمترین کار اورژانسی و اضطراری بخش تحقیقات این است که باید پژوهش‌ها به پایداری کشاورزی منجر شود.

رحمانی اضافه کرد: منافع جمعی و فردی باید توسط دولت تامین شود و نیازمند برنامه ریزی و مشوق‌ها و سرمایه گذاری هستیم و طراحی مکانیسم‌ها و تجمیع اراضی هم اهمیت مضاعف دارد و در این راستا تحقیقات هم باید کاربردی باشد. 

وی بیان کرد: پارسال پارک علم و فنآوری قزوین یک درجه ارتقا جایگاه پیدا کرد و استان نیز رتبه اول اقتصاد دانش بنیان را کسب کرد و امروز باور داریم اگر همه اعتبارات تکلیفی را به دانش بنیان‌ها بدهید که معادل ۱۳۰۰ میلیارد تومان است مخالفت نمی‌کنیم.

رحمانی افزود: اگر دستگاه‌های اجرایی و کشاورزی هر کمکی به دانش بنیان‌ها کنند ما هم حمایت کرده و از منابع پارسال و امسال امادگی داریم در این راستا حمایت لازم را صورت دهیم تا ارزش افزوده بیشتر شود.

وی بیان کرد: در سال زراعی گذشته در زمینه مقدار تولید و کیفیت محصول در هکتار افزایش خوبی داشتیم و امروز اعتقاد داریم توسعه کمی در بخش کشاورزی دیگر ممکن نیست، زیرا بارگذاری بیش از ظرفیت صورت گرفته و ما باید فقط دنبال بهره وری بدون افزایش سطح باشیم.

رئیس ازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین گفت: گزارش‌ها حاکی از ۱۷ سانتیمتر فرونشست زمین است لذا باید در مصرف آب و توسعه کشت بشدت حساس باشیم تا شرایط بدتر نشود و امروز لازم است توسعه کشاورزی فقط با استفاده از بهره وری باشد نه کمی تا توسعه پایدار آسیب نبیند جون منابع آبی محدود است.

وی گفت: انتظار داریم با استفاده مناسب از منابع موجود و استفاده از روش‌های دانش بنیان و فنآوری به سمت کاهش مصرف آب و افزایش تولید برویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار