جلال‌زاده گفت: اقدامات پیشگیرانه نیرو‌های مسلح عملیات صهیونیست‌ها را خفیف کرد لذا آنها نه اینکه نخواستند حمله کنند بلکه نتوانستند حمله کنند.

وحید جلال‌زاده معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: پس از جمع‌بندی‌های وزارت خارجه بیانیه‌ای صادر شد و اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران که برخلاف منشور سازمان ملل بود را محکوم کرد و آن را مغایر اصول پذیرفته شده بین‌المللی دانست و حق جمهوری اسلامی برای دفاع از خود و صلح جهانی را یادآوری کرد.

وی ادامه داد: این بیانیه یکی از اقدامات وزارت خارجه است. اقدامات دستگاه دیپلماسی در ادامه اقدامات شهد امیرعبداللهیان انجام شده و آقای عراقچی هم گفتند اقدامات برجسته این شهید را ادامه می‌دهند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم بیان کرد: ماده ۵۱ منشور ملل متحد به کشور‌ها این حق را می‌دهد در برابر اقدام نظامی بتوانند از خود دفاع کنند. در وعده صادق ۱ و ۲ به‌دلیل حمله به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت هنیه این حق را داشتیم که در مقابل رژیم صهیونیستی از خود دفاع کنیم. 

از اصل ۵۱ منشور ملل متحد استفاده می‌کنیم

جلال‌زاده اظهار کرد: اگر هر کشوری به خود حق بدهد به کشور‌های دیگر حمله کند کشور‌های دیگر می‌تواند از اصل ۵۱ منشور ملل متحد استفاده کند و ایران از این اصل استفاده خواهد کرد.

وی افزود: کشور‌های اسلامی و همسایگان ما به‌طور قاطع حمله رژیم صهیونی را محکوم کردند مثل پاکستان، ترکیه، عربستان، اندونزی و مالزی. کشور‌های غربی موضعشان این است که ایران خود را خلع سلاح کند و در وعده صادق یک وعده می‌دادند تا ما حمله نکنیم. 

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه تصریح کرد: وزیر خارجه انگلیس امروز سریع با وزیر دفاع اسرائیل صحبت کرد و از آنها دفاع کرد. اگر اروپایی‌ها و آمریکا این مجال را برای اسرائیل ایجاد نمی‌کردند این جنگ در فلسطین در همان هفته اول تمام می‌شد، اما حمایت قاطع آمریکا باعث شد تا آنها به اقدامات و جنایات خود ادامه دهند و شریک جنایات آنها شدند.

سفر دیدنی به بیروت

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم بیان کرد: غربیان از تکنیک پله دوم در خبررسانی استفاده می‌کنند و به جنایات اسرائیل اشاره نمی‌کنند. الان جنگ روایت‌هاست و حامیان رژیم چنین روایتی را دارند. مواضعی که کشور‌های مسلمان و همسایه گرفتند در سایه دیپلماسی قوی بود که در یک سال گذشته ایران انجام داد و دولت چهاردهم از فردای مراسم تحلیف با شهادت هنیه درگیر مسائل بود و آقای عراقچی در وزارت خارجه در چند سطح ماموریت خود را انجام داد تا جنایات اسرائیل بزرگ دیده شود و سفر سدشکنانه آقای قالیباف و عراقچی واقعا دیدن داشت. 

وی ادامه داد: بچه‌های حزب‌الله می‌گفتند وقتی هواپیمای آقای قالیباف برروی زمین نشست از هر سلاحی کارسازتر بود. ۱۱ کشور را آقای عراقچی شخصا سفر کرد و مواضع ایران درخصوص منطقه و پاسخ ایران را تبیین کرد. 

جلال‌زاده اظهار کرد: دو هفته بعد از عملیات طوفان‌الاقصی در دوحه به دیدار شهید اسماعیل هنیه رفتم که می‌گفت درخواست کمک نظامی از ایران نداریم، اما در مسائل دیپلماتیک به ما کمک کنید. 

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه با بیان اینکه شخص آقای عراقچی مسیر آقای امیرعبداللهیان را ادامه می‌دهد، گفت: امروز مردم فلسطین وزیر خارجه ندارند و در مجامع جهانی تریبون ندارند و ایران یک تنه بار فلسطین را به دوش می‌کشد و آقای ایروانی در سازمان ملل نماینده فلسطین و لبنان شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم بیان کرد: در یک سال گذشته اقدامات زیادی رخ داده است. ما نزدیک ۱۲۰ نمایندگی در مجامع و کشور‌ها داریم. همه سفرای ما به‌عنوان سفرای جبهه مقاومت عمل کردند. در سفری که آقای رئیس‌جمهور به نیویورک داشت اتاق فکر‌های آمریکایی و رهبران ادیان الهی که به دیدار رئیس‌جمهور آمدند شاه‌بیت سخنان آقای پزشکیان بحث دفاع از منافع فلسطین و لبنان بوده است.

وی تاکید کرد: در دیدار‌هایی که در وزارت خارجه بوده یکی از موضوعات مهم موضوع فلطسین بوده است. آقای پزشکیان در بریکس خیلی مبسوط به جنایات در فلسطین اشاره کردند. 

مخرج مشترک اقتدار

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه اظهار کرد: اقتدار امروز ایران مخرج مشترک بیش از چهل سال تلاش و ایثار ملت ایران است. ما جزو اعضای اصلی بریکس هستیم. بریکس برای آمریکا شاخ و شانه می‌کشد و خیلی‌ها می‌گویند سازمان ملل دوم است و ارز بریکس در حال انتشار است.

وی ادامه داد: ترامپ می‌خواست ایران را از صحنه سیاست خارجی در منطقه حذف کند، اما امروز ایران یک کشور مهم است و این اقتدار هزینه‌هایی دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم اضافه کرد: ما نباید مغلوب جنگ روایت‌ها شویم. هم نیرو‌های مسلح و هم رسانه‌های داخلی با تنویر افکارعمومی اجازه استفاده به رسانه‌های غربی و معاند را ندادند. بیانیه نیرو‌های مسلح درباره نوع حمله و نوع موشک‌ها نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران خیلی روشن با مردم صحبت می‌کند.

نصیحت مشفقانه

جلال‌زاده گفت: در سفری که آقای عراقچی و آقای قالیباف به بیروت داشتند یک نصیحت مشفقانه به مقامات لبنانی کردند نگذارید آن چیزی که در عرصه نظامی دست پیدا کرده در عرصه سیاسی به آن دست پیدا کند. نباید اجازه دهیم اسرائیل از موفقیت‌های تاکتیکی خود یک موفقیت راهبردی بسازد. 

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه بیان کرد: جنگ فقط در میدان نیست، چون جنگ ترکیبی است و دشمن از زوایای مختلف کار می‌کند. در جنگ روایت‌ها گاهی مغلوب و گاهی غالب می‌شویم. در وعده صادق ۲ به رسانه ملی و رسانه‌های مکتوب نمره بالایی دادم. 

وی تصریح کرد: از همان دقایق اولیه که بیانیه‌هایی که صادر شد نشان می‌دهد در روایت‌سازی پیش هستیم. اقدامات پیشگیرانه‌ای که نیرو‌های مسلح انجام دادند که این عملیات را خفیف کرد. آنها می‌گفتند به نیروگاه‌های هسته‌ای و انرژی حمله می‌کند لذا آنها نه اینکه نخواستند حمله کنند بلکه نتوانستند حمله کنند.

جلال‌زاده اظهار کرد: خط قرمز ایران همان‌گونه که بار‌ها اعلام شده منافع ملی و حقوق حقه مردم ایران است و با هیچ احدی بر سر این موضوع تعارف نداریم. از حمله به عین‌الاسد در بعد از جنگ ویتنام به پایگاه‌های آمریکا شلیک نشده بود. اگر از حقوق فلسطینیان و لبنانی‌ها دفاع می‌کنیم بخشی از آن به منافع ملی ما برمی‌گردد.

کوتاه نخواهیم آمد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم بیان کرد: یکی از پیام‌های ایران به کشور‌های دیگر این است که در دفاع از خود در مقابل تجاوزات رژیم صهیونی کوتاه نخواهیم آمد. نکته مهم در بیانیه وزارت خارجه این بود نباید از تکلیف کشور‌ها که عضو سازمان ملل هستند بگذریم و باید میدان بیایند و به وظیفه بین‌المللی خود عمل کنند، چون در کنوانسیون‌های چهارگانه کشور‌ها باید به وظایف خود عمل کنند و ما ظایف کشور‌ها را به آنها یادآوری کردیم.

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه بیان کرد: یکی از مولفه‌هایی که رهبری فرمودند تقویت جبهه مقاومت است مثلا اگر بولیوی یا کلمیا سفیر اسرائیل را اخراج می‌کند آن را در جبهه مقاومت می‌گذاریم. 

اهمیت بریکس در معیشت مردم

وی افزود: بریکس از شانگهای قدرتمندتر است و ایران جزو ۹ عضو اصلی آن است و سی کشور درخواست عضویت دارند. 

جلال‌زاده اظهار کرد: غربی‌ها به بریکس بسیار حساس هستند و نشانه‌های آن را در مواضع کشور‌های غربی می‌بینیم. یکی از مولفه‌های نظم نوین جهانی پیمان‌های منطقه‌ای است که از مجامع جهانی قدرتمندتر عمل می‌کند، چون بی‌خاصیت بودن مجامع جهانی مشهود است.

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه تاکید کرد: ایران نشان داد با عقلانیت از تله‌ها خارج شده و وارد این پیمان‌ها شد و توانست نقش‌آفرینی کند و ما باید موفقیت‌های بین‌المللی را در معیشت زندگی مردم وارد کنیم تا تاثیر این موفقیت‌ها را در زندگی خود ببینند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار